Dette var overskriften på en meget interessant artikkel i Dagens Næringsliv. Artikkelen tar for seg utviklingen som gjør at vanlige butikker blir bare utstillingsplasser hvor kundene går inn, sjekker varene og bestiller dem billigere på internett.
Men hva kan butikkene gjøre for å møte konkurransen? Svaret er like enkelt som nærliggende: Kundeopplevelser! Det er noe e-handlerne ikke kan gjøre.
Apple, Starbucks og Urban Outfitters er eksempler på butikker og konsepter som har lykkes med mer enn å bare stille ut varer. De har gjordt butikkbesøket til en opplevelse!
Fellesnevneren er at butikkene ikke bare tilfredsstiller kundenes materielle behov, men at de også tilfredsstiller kundenes behov for opplevelser sammen med andre mennesker.
( Sitert fra DN).
Alt dette har stått krystallklart for meg for lenge siden hvis jeg skulle overleve forretningsmessig i Egersund. Nå er Saloon Kakadu og The Australian Hatwalk så innarbeidet over det ganske land at det begynner å bli interessant.
De siste tyve hattene som ble solgt endte opp i : Bryne, Haugesund, Ålesund, Nærbø, Oslo. Finnskogen, Bergen, Bodø, Bergen, Sola, Stavanger, Svolvær, Flekkefjord, Oslo, Gøteborg, Rennesøy, Hamburg, Hamburg, Oslo og Oslo. Og alle kjøperne møtte opp personlig.
Spesielt likte jeg reaksjonen til han fra Ålesund. Han hadde hørt om det store hatteutvalget og den gale hatteselgeren. Nå skulle han fortelle alle han kjente at det med hattene stemte.
Men ikke det med selgeren at han var gal. Han var nemlig splitter pine gal!
Han lovet meg på tro og ære at akkurat det faktum skulle bli viden kjent. Er det rart at jeg er i kalasform for tiden og vurderer inngangsbillett?
Alle mine facebookvenner ønskes noen kalasdager i solskinnet.