Da jeg gikk på handelsskolen på Bryne i 1962 hadde vi en utflukt til det første supermarked i Rogaland. Og det var Mauritz i Sandnes. For meg som var vant med koselige Knudsen på hjørnet bortenfor Egersund Kino var dette som å komme til et annet stjernesystem.
I 1974 kom mulighens det første kjøpesenter i Rogaland, Egerhallen i Egersund! Folk reiste mann av huse. Det var jo en sensasjon. Og nå , 40 år senere står Egerhallen ensom og delvis forlatt. Tiden har forlengs sprunget fra dette hverken-det-ene-eller-det-andre. Det samme skjebne har nå rammet Egerhallens nære slektning, Bryne Torg. Aftenbladet rapporterer at "shoppingsenteret" nå er tømt for forretninger. Og akkurat Bryne er interessant. Mektige M44 har tømt Storgata for butikker , og nå også Bryne Torg. Dette mønster går igjen overalt.
At det bommes i forretnigsverden er en del av landskapet. I Norge har ingen bommet mer enn Lidl. Det var ikke måte på hvordan tyskerne med en handelsmessig blitzkrieg skulle erobre matvaremarkedet i Norge. Og tyskerne har kapital! Det er bare å se hva de investerte i Kvelluren nær Lagård. Lidl bommet fullstendig og måtte trekke seg ut av Norge med halen mellom beina. Rema kjøpte opp alle bygningene, og Arild Sæstad er blitt til de grader "konge på haugen" i matvarebransjen i Dalane. En effektiv salgsmaskin uten like med enkel tilkomst og effektiv parkering.
Men hvis Lidl bommet i Norge, så gjorde sannelig den amerikanske giganten Wal Mart det i Tyskland! Walmart er den største arbeidsgiver i USA og har revolusjonert detaljhandelen i USA til de grader! Akkurat som XXL gjør det med sportsbransjen i Norge. Men WalMart trynet i Tyskland som Lidl gjorde det i Norge. Dette til tross at de begge har brukt millioner av kroner på konsulenter som kun har kroner og øre på agendaen og ikke tenker på store kulturforskjeller. Ut av Os nær Bergen står et enormt og tomt lager bygget av kommunen for å tilrettelegge for Lidl som skulle et av sine sentrallagere her. Personlig har jeg vært innom både Lidl i Tyskland og WalMart i USA. Når det blir bare en opphoping av varer,reoler og rabattplakater i svære haller blir det hele nokså kjedelig og flatt. Ikke en eneste minneverdig opplevelse.
Det som skjer nå i Lyngdal er spennende og må sende nervøse rykninger hos dem som skal drive detaljforretning i Flekkefjord,Mandal og Lyngdal sentrum. Handelsparken langs E39 kommer til å bli en alvorlig konkurrent for Sørlandssenteret. Sørlandssenteret har blitt for stort og uoversiktlig. Når nå XXL kommer til Lyngdals handelspark hvor allerede Biltema, Europris og Obs er tilstede med svære utsalg, vil disse alene trekke folk helt fra Flekkefjord til Mandal. Parkeringen er gratis og oversiktlig med enkel adkomst. Det er ikke tilfelle i Mandal med det nye shoppingsenteret midt inne i byen. Her må det tildels betales og adkomsten er trang og i flere etasjer. Trangt parkeringsmessig er det også rundt "det lille shoppingsenter" i Flekkefjord.
Spennende er det nye shoppingsenteret som nå reiser seg ved Lyngdalsfjorden i Farsund Sentrum. Det blir luftig og (som jeg oppfatter det) enkel og gratis parkering. All den handelslekkasje som søvnige Farsund har opplevet til Lyngdal , kan nå sterkt begrenses. Og da kan hovedgata i Lyngdal Sentrum lide samme skjebne som Storgata på Bryne. I Egersund har vi ved hjelp av juleby, musikkfestivaler, Eikunda Amfi og en energisk sentrumsforening klart å møte handelskrigen et stykke på vei. Men- med et butikktilbud i Norge tilpasset 50 millioner mennesker, må det nødvendigvis bli mange avviklede butikker i et land med 5 millioner innbyggere. Sann mine ord!