Jeg var nettopp en forretningstur i Danmark med en sving innom Tyskland.Og det som slår meg er at i alle byer flommer det over av produkter ingen trenger og som selgerne desperat prøver å bli kvitt med allskenst tilbud, billig/billig og priser som ender på 99, eller "ta to, betal for en".
Særlig tragisk var det i de gamle kulturbyer Tønder, Ribe, Ringkøbing og Lemvig (og flere til). I sentrum av Esbjerg måtte du nærmest kjøre slalåm mellom klesstativene i byens ellers flotte gågate.
Når det gjelder de typiske turiststeder Skagen, Hvide Sande, Rømø og Løkken var det bare deprimerende. De virker som en finere søppelhaug av det nye fenomen Outlets. Hvide Sande har en beliggenhet og omgivelser som ingen annen by i Danmark. Innvendig har du Ringkøbing Fjord og utvendig har du de laaange danske vestkyststrender. Det er så tett med turister i Sentrum (spesielt tyskere) at (for meg) er et minneverdig og idyllisk natursted blitt en turistgetto som Spania på sitt verste. At tyskere reiser langveis for (sammen med familien) å bruke mye av tiden på å åle seg fram i aldeles overfylte butikker med alskens unødvendig skraml går over min forstand. Tenk å vandre på strendene for å se solnedgangen istedet for denne galematias jakt på "tilbud".
Da var faktum Husum i Tyskland en noe annen opplevelse. Her drukner du også i "tilbud", men rundt havnen er det riktig trivelig. Og så er det noen butikker (sport , sko og klær) som er av så store fysiske dimensjon og originalt interiør er at bare det er en reise verdt. For ikke å snakke om virkelig originale presentasjoner av sine produkter. I sterk motsetning til de trange "kassene" i Danmark.
Det er ingen tvil om at den handelskulturen som jeg var flasket opp med i Egersund på 50-tallet forlengs er på museum. Bare kulissene er tilbake , som i Flekkefjord, Farsund osv., osv, osv.
Nå er verdens handelsnæring i en overgangsfase hvor du vil finne flere og flere ledige (som i oljen, bank og media), ettersom det i det moderne samfunn ikke er kundegrunnlag for gammeldagse butikker til å ha en sunn økonomi og anstendig betalt ansatte.
Netthandelen er bare i sin spede begynnelse. Giganten Amazon bygger nå noen enorme varehus over hele verden (ekstremt utvalg) som er gjennemautomatisert, og garanterer at du får dine bestilte nettprodukter levert på dagen, for ikke å si på timen.
Jeg ser akkurat nå bort på et bilde av det toppmoderne kinesiske kjøpesenteret Tongzhou Wanda Plaza i Beijing. Toppmoderne og nesten folketomt. Teksten under bildet er:" Kjøpesenteret er et av mange i China som sliter, da flere og flere kunder foretrekker netthandel." Og det plassert sentralt i den kinesiske hovedstaten!!!
En annen faktor er alt det stresset , tid og transportomkostninger det medfører å besøke " gammeldagse bysentrum." Parkeringutgifter og bompenger kommer bare til å øke med årene.
Og nettet er oppe og går hver eneste sekund hele uken gjennom!
Grå butikker som satser på det som er trygt og kjedelig, har ingen framtid. De blir ikke lagt merke til.
Jeg vil sitere den legendariske filmregissøren Francis Ford Coppola : Skal du drive en butikk, åpne et hotell, eller lage en film, så må det springe ut av det viltre innen deg, det som du ikke kan kontrollere. Da blir resultatet som den legendariske svenske redaktøren så det: " Det måste vara kvalitet ock sensation!" Butikkverdenen går spennende og meget utrygge tider i møte.