fredag 29. juni 2012

VIKTIG OG HUMORISTISK LÆRDOM FRA HEIMEVERNET

Da jeg i fjor påske besøkte Cuba var det mange likhetstrekk med Heimevernet. Folk satt rundt og hang uten mål og mening.
Heimevernet er en utmerket skole for å forberede deg til gamlehjemmet. Det er så kjedelig og meningsløst at middag blir dagens høydepunkt.
Men den virkelige - og meget nyttige- lærdom jeg sitter igjen med er ordet SITRAP, hvilket betyder situasjonsrapport. Som etterretningsoffiser måtte jeg fortløpende analysere "fiendens" bevegelser og slagstyrke, topografi og værutsikter.
Kontinuerlig SITRAP i mitt sivile yrke har vært helt avgjørende for at jeg i det hele tatt driver en ekstremt spesialisert butikk i dag. Alle som er selvstendig næringsdrivende må fortløpende være orientert om de store trekk i en nærmest eksplosiv samfunnsutvikling. De gjelder så til de grader butikkdrivende i det gamle bysentrum.
Internetthandelen er eksploderende og ekteskapet varehus/kjedebutikker har stålkontroll på den fysiske varehandelen. Og de sentrumsbutikker som ikke har helt spesielt å by på vil stille og rolig dø ut.
Jeg skrev på facebook at fra mitt helt spesielle ståsted  hører  Egersund Sentrumsforening  hjemme på et museum. Jeg har ikke registrert en eneste ny tanke fra den kanten når det gjelder hvilke tiltak som må iverksettes for å trekke folk langveisfra til Rogalands mest intime og koselige bysentrum. (Julebyen er enkeltpersoners ide.)
Hvis alle hadde tenkt som Eger Optikk i gågaten, ja, da var håp. En virkelig fagforretning som er et reisemål i seg selv og som ikke forsøpler gågata med all verden krims og krams på stativer. Akkurat det siste finner du desverre overalt i de gamle bysentra, inn- og utland.
En pensjonert forretningsmann fra Sandnes var nettopp innom og fortalte at forutsetningen for solid økonomi i en butikk var at verdien av det du solgte klart overgikk prisen og at du til enhver tid hadde topp service. Dette burde alle som driver forretning lære utenat.
For min egen del vil jeg tilføye at hvis du i tillegg til å ha dette på plass også har en konsentrert og spennende mix av produkter og underholdnings som ikke finnes noe annet sted på kloden, ja, da er du helt uangripelig i en helt ny bransje.
KONKLUSJON:
I en dønn kjedelig varehandel, er unike opplevelser er sjelden luksus. De butikker som klarer å levere denne luksus helt gratis trenger ikke bekymre seg om hverken internetthandel eller shoppingsentere.

ER  MINE  BLOGGLESERE  OG  FACEBOOK-VENNER  ENIGE MED MEG OM  DETTE?