Egersund kom meget godt fra besøket av NRK sin sommerbåt. Og et foretagende som kom ekstra godt fra sendingen var Egersund Chokoladefabrik & Co.- suverent presentert av sine meeeget sympatiske representanter.
Når nå hele den gamle handelsstrukturen verden over er truet av de gigantiske shoppingsenterne og - ikke minst- netthandelen, bør de som akter å overleve den nærmeste fremtid prøve å kopiere oppskriften av denne helt unike chokoladefabriken.
Du må ha et produktmiks som kun finnes hos din geskjeft - i hele verden!
Du må ha et aldeles originalt lokale som ikke har sin make- i hele verden!
Du må gi de besøkende en totalopplevelse bare din geskjeft kan gi dem- i hele verden!
Alle disse helt nødvendige elementene er på plass hos Egersunds unike Chokoladefabrik.
Du er faktisk nødt til å satse på stjernene for å nå tretoppene! Du må kort og godt drive med noe som blir et reisemål i seg selv - som Egersund Chokoladefabrik & Co.
De aller fleste tilreisende som kommer innom for å se Dinglebenken- og ikke minst sitte på den- de kommer med poser fra nettopp Chokoladebabrikken. De hadde sett programmet.
Da jeg selv fikk den unike sjansen å opptre i programmet - i beste sendetid og helt til slutt- var jeg fra første øyeblikk klokkeklar på at jeg skulle ikke med med et eneste ord drive reklame for det spesielle foretagende jeg opererer.
(Det klarte jo NRK selv med den interessante billedkavalkaden av interiøret).
Hva jeg skulle reklamere for var min koselige og aldeles idylliske by Egersund! Og da måtte jeg jo gi seerne en spesiell grunn til å besøke Egersund- og det er jo Dinglebenken som ikke har sin make noe annet sted på kloden- og det til og med i et lokale som tidligere har vært sauehus fra rundt 1780 til 1930!!
For jeg visste jo at når de først reiser til Egersund for å sitte på Dinglebenken og bli tatt bilde av (!!),(skjer mer og mer etter programmet),
så vet jeg at de besøker flere "vanlige" butikker , restauranter og kafeer.
For meg har dette unike møbelet blitt helt nødvendig for mitt sosiale liv. Og idag har jeg endelig fått den totale prisen. For selve materialene, transporten med svær lastebil fra Riska Sagbruk og det rå-elegante navneskilt designert av artistiske Harald Sørensen hos særdeles dyktige Fuglseth- totalsummen ble kr. 3456,00!!!!!
Hvis du skulle satt hele ideen ut på anbud i en større by med designere osv. innvolvert, kunne du nok tidoblet prisen!
Egersund Chokoladefabrik & Co. og Dinglebenken er levende beviser på at livet gir deg ingen garantier, men magiske muligheter. Magiske muligheter til å berike manges liv.
Jeg vil anbefale sympatiske Hedda og Geir med medarbeidere at de går i et samarbeid med hotellet. Og samarbeidet består av at "desperate butikkeeiere" fra døende bysentra andre steder i Norge overnatter på hotellet og har omvisning på Chokoladefabrikken som en del av "pakken". Så kan de reise hjem igjen med vissheten om at det nytter hvis du bare er "gal og original nok". Det er bare å lære seg utenat de berømte ordene av en legendarisk svensk redaktør. "Det måste vara kvalitet ock sensation"! Sensasjon!!!!!