Klokken 10.30 denne lørdags morgen syklet jeg ned til min postboks i Eikunda Amfi. Jeg hadde først gjordt runden gjennom gågaten som var folketom på tross av at været (litt kaldt) var strålende. Det tomme tidligere postkontoret er et levende eksempel på at på enkelte områder går verden fremover. Med post-i-butikk i Egersund er servicen (åpningstidene) blitt en helt annen, og å hente posten er nå for meg blitt en god sosial opplevelse. Hele konseptet gammeldagse postkontor virker for meg nå som et gufst av fortidens Øst-Tyskland i light-utgave.
Og i byens nye handlegate på Eikunda var det et yrende liv. Og dette er mønsteret over det ganske land nå. Skal du ha minste sjanse til å overleve blandt fortidens handelskulisser i utdøende handelssentra (byens sentrum) må du spesialisere deg og trekke folk langveisfra.
Et lysende eksempel i så måte i Egersund er Tengesdal Sport. Mikal har vært dyktig og drivende flink til å spesialisere seg på ski og trekker kunder fra hele fylket og enda lenger. Han fikk god og fortjent gratisreklame i dagens Aftenblad. Slik skal det gjøres. Strålende reklame for Egersund!
I samme Aftenblad meldes det også om at giganten Nike skal etablere seg i den nye Outlet-giganten på Ålgård. Outlet betyr at at kjente "høykvalitets-merkevarer" selges til "sterkt reduserte priser". Mange av disse elitefirmaene samles på Ålgård og vil bli et paradis for de "shopping-gale".
Slike etableringer er med på å sette ytterligere press på eks. Langgata i Sandnes. For ikke å snakke om en ekspanderene netthandel!
En lørdag som denne med mye skisport på TV er også en hard konkurrent for sentrumsbutikkene når det gjelder det kjøpende publikums tid! Skal folket gidde å besøke fysiske butikker utenom shoppingsentrene i framtiden må det være noe ekstra som trekker. Butikkene må få et snev av underholdningsbransje, men!, med seriøst og ansvarlig kompetanse som grunnmur. Ellers blir det bare klovnerier.
Hotellbransjen er i samme båt. Med den hysteriske overetablering av hoteller i Rogaland er belegget for øyeblikket nede på 30 prosent tallet. Her må tenkes nytt. Og det har Grand Hotel i Egersund gjordt med sine Diner-Show! Det er fremtidsrettet nytenking!
Stikkordet er fellesopplevelse og deltakelse! Da husker du hotellet og butikken for ettertiden og forteller det videre. Og totalopplevelsen er helt-HELT- avhengig av PERSONALET.
Som oppfødd på flere bondegården samtidig med litt fattigslige Egersund på 1950 -tallet er jeg ikke så veldig kresen i matveien. Jeg kunne godt levd på havregraut, for den mer enn noen annen føde gir energi!
Nå har skjebnen ført meg til alle kontinenter (minus Antarktis) og mange spisesteder i mange klasser når det gjelder kvaliteten på mat. Første betingelse for at jeg trives er at de fysiske omgivelsene- og ikke minst personalet- er varme og koselige. Deretter at maten holder et solid og appetittelig nivå! Ingen snobbeluksus er nødvendig. .
Og det gleder meg enormt, uten smisking og hykling- å kunne si at min kjære "familie" på Grand og mine kjære "elskerinner" på Hauen kro holder solid klasse i denne kombinasjonen. Av og til trår de til med de rene lekkerbiskener! Men jeg er redd at den nye pizza-generasjonen ikke har sans for den gammeldagse service du finner slike steder og "gammeldagse personlige butikker". Time will show!!