mandag 3. oktober 2016

Ekspedisjonen til Elvira Madigans grav

I min barndom var jeg oppslukt av dramaet på Mayerling slott i Østerrike 30.1. 1889 hvor kronprins Rudolf i en alder av 31 år skjøt først sin kjæreste Mary Vetsera (17 år gammel), og siden seg selv. 19.7. samme år ble Norden rystet av et lignende dobbelt mord/selvmord. Det var den 31 år gamle svenske dragonløytnant Sixten Sparre som skjøt sin elskerinne, 21 gamle linedanser Elvira Madigan, og siden seg selv i Nørreskoven på øya Tåsinge rett sør for Svendborg i Danmark.
Selv om Sparre var født inn i adelsslekt, var han lutfattig og sterkt forgjeldet. Han stakk av fra kone og to barn, og flyktet til Tåsinge sammen med sirkus-linedanserinne Hedvig Jensen som hadde tatt kunstnernavnet Elvira og etternavnet Madigan etter sin stefar, amerikanske John Madigan. Den tragiske kjærlighetshistorien endte i Nørreskoven, men har fått et fysisk minnesmerke i form av en helt enestående gravlund på Landet kirkegård under et enormt eiketre.
Jeg besøkte graven for 25 år siden og fant også stedet i Nørreskoven hvor dramaet utspant seg. Selv om jeg spurte meg for i nabolaget, var det ingen den gang som "visste" eller "ville vite"hvor åstedet var. Jeg forstår veldig godt at de ikke ville ha noe "renn". Imidlertid traff jeg en gardbruker som hadde vært fisker og vært mye i Egersund. Det gjorde susen. Jeg fikk detaljert beskrivelse av ruten jeg måtte følge i skogen, og uten den hadde det vært umulig å finne stedet. Jeg synes i dag det faktisk er helt greit at det ikke er noe som helst skilt som viser veien til mord/selvmordstedet.
Men den spektakulære graven, DEN er det enkelt å finne fram til der graven dominerer Landet kirkegård.
Jeg hadde lest at siden mitt besøk var graven blitt "oppgradert" til et enestående grav/minnesmerke om de to korte liv og tragiske skjebner. Derfor bestemte jeg meg for nok en gang å ha en ekspedisjon til graven på Landet kirkegård, en kirkegård som er plassert i aldeles idylliske omgiverser.
I uke 38 hadde jeg min forretningsmessige base på hotell Postgaarden i Frederica, og etter at min siste arbeidsøkt var gjennomført i Rudkøbing, hadde jeg noen timer til overs før hjemturen til good old Egersund.
Øya Tåsinge med den aldeles idylliske skipperby Troense er virkelige et ukesopphold verdt. Bo på hotell Troense. Hvilken kvalitet på kjøkkenet!! Hvilke vedlikeholdte hus med stråtak! Du vasser i opplevelser med Valdemar slott og tilhørerende herligheter  rett rundt hjørnet . Du har eiketreet Ambrosius ,og du har ikke minst Bregninge kirke. Fra toppen av tårnet har du et utsyn som kan ta pusten av selv den mest blaserte nordmann.
Omsider ankom jeg Landet kirke. Elvira og Sixtens graver var blitt oppgradet i en grad som er like "enestående" som dramaet som utspilte seg i sin tid i nabolaget. Hele historien står å lese på et flott utformet skilt. Granitten på den felles gravstein kommer fra Sverige, og den kunstneriske sirkelen av solide eikeplanker kommer fra Danmark, sannsynligvis fra Nørreskov.
Under det særdeles mektige eiketreet på Landet kirke har omsider det aldeles tragiske kjærlighetspar Elvira og Sixten funnet den harmoniske ro som de ikke fant i sine korte og tragiske liv. Og i det harmoniske landskap på Tåsinge har de blitt forunt den endelige og jordiske hvile. Til ettertanke for noen og enhver.