I Aftenposten hadde de forleden en artikkel om at ølpubber med disker nå er på vei ut i Oslos uteliv. De besøkende krever aktivitetstilbud i form av biljard og andre typer "spill". Og det er ikke bare i pub-bransjen det må tenkes nytt.
Aftenposten hadde også i denne uke en lengre artikkel om butikksenter-døden i USA. Den kommer og til Europa om ikke alt for lenge. På sikt vil den utrydde en hel yrkesgruppe - ekspeditører som "står bak disken".
I den nydelige by Rødkøping i Danmark var jeg nylig og gledet meg over at det var god "action" i byens gågate.Grunnet at kommunestyret hadde bestemt at shoppingsentere ikke kunne etableres i utkanten av bykjernen, hadde Rudkøping supermarkedene midt i sentrum. Men, på sikt hjelper det ikke når nå netthandelen fosser fram grunnet være at de unge i dag synes det er "drittkjedelig" å gå i butikker. Og i tillegg ligger Danmarks største shoppingsenter i Odense, kun 45 minutters 130/km/t på motorvei unna Rudkøping.
De butikker som skal overleve framtiden må være tilstede på ungdommens (15-45 år) mobiler. Det er der framtidens shopping vil foregå.
Som jeg har blogget før, så er det få sentrumsbutikker, verden over, som vil ha råd til å ha fast ansatte i framtiden. Det blir deltidshjelp.
Nettgigantene fosser fram med helautomatiserte varelagere og kan garantere leveringstid innen 24 timer og helst kortere. Nettgigantene har åpent hele døgnet og et aldeles enormt utvalg.
Uten å be for vår syke mor, ser jo alle samfunnsinteresserte at denne totale revolusjon i varehandelen utarmer storsamfunnet sosialt. Uten å ønske meg tilbake til "gamle dager" er det med et visst vemod jeg husker det sosiale livet i butikkene i "gamle" Helleland sentrum. For ikke å snakke om Egersund bysentrum den gang.
Skulle vi fått til noe sånt i dag, måtte jo mor gått tilbake "til kjøkkenet og grytene". Og det går selvsagt ikke.
Som jeg emjet så ofte før- det er en mulighet for interessant butikkdrift i en fremtidsverden ved siden av netthandel og gigantiske shoppingsentere.
Nøkkelen fra mitt ståsted er ekstrem spesialisering kombinert med et minneverdig underholdningstilbud innbakt i "butikkpakken".
Bare se på foredragsholderne. De dyreste tar godt over 100.000 kroner for et foredrag. Foredrag som kombinerer fagstoff og underholdning!! Ifølge artistformidlerne (!!) er dette trenden nå. Dette er framtidens kombinasjon.
For den danske forfatter Helle Ryslinge sin observasjon burde læres utenat av alle butikkeiere i almindelighet, og foredragsholdere i særdeleshet: "Alvor uten humor er ikke til å holde ut, humor uten alvor er uinteressant".
Jeg vil også sitere en arrangør av kurs/konferanser: "Mange tror at det er fasilitetene om avgjør om man lykkes i kurs-og konferansemarkedet , men det er snarere historiene, menneskene og opplevelsene som sitter i minnet. Og fortelles videre". Amen til det.