Giktfeberen i Zurich denne påske avslørte mangel på Europeisk Helsekort (fikk det i posten i dag).
Innbruddsforsøk og hærverk på mine to biler (30 år gamle Rudolf og 20 år gamle
Sølvpilen) i desember gjorde at "voldmannen" tok en avgjørelse jeg hadde gruet og utsatt lenge. Og det var kondemneringen av 30 (!) år gamle Rudolf. Nå er det gjordt uten at jeg har dårlig samvittighet. Det var ingen vei tilbake.
Det mindre hærverk på Sølvpilen (ødelegging av låser og håndtak til rundt 20000 kr.) gjorde at jeg fikk "ræva i gear" til eeendelig å rydde den største og eneste av mine 5 garasjer m/lukke-foldedør m/lås. Det var litt av et arbeid! Nå er den rensket fullstendig og er klar til å huse Sølvpilen i perioden fra november til påske- bak lukket dør og beskyttet mot hærverk. (I den mørke årstid kjører jeg ikke bil. Derfor har aldri Sølvpilen hatt vinterdekk).
Giktfeberen og bilhærverkene presset meg inn i "den nye teknologiske verden". I begge tilfelle måtte jeg lære å logge meg inn via passord på smartphonen til mitt seriøse forsikringsselsskap Gjensidige. Venting i telefon i "timesvis" er over. Nå er det innlogging via smarphone (som i bank) som gjelder. Og Gjensidige reagerte lynraskt ved begge anledninger etter at jeg kontaktet dem på den nye og effektive måte. Jeg gikk gjennom hendelsforløpet i begge tilfeller detaljert på nettet. Og pengene var inne på konto pronto. Det trengte jeg ikke ved bilreparasjonen. Det tok Fardal seg av. Johan Tuen (sjef) fikk saksnummeret fra Gjensidige og jeg slapp å tenke på betalingstransaksjonen.
I og med at jeg var totalkunde hos Gjensidige og hadde maks bonus på bilforsikringene, ble det full dekning av skaden og intet bonustap. Dette bare bekreftet de gode erfaringene jeg har hatt med Gjensidige gjennom de mange år. Jeg gidder ikke renne rundt for å sammenlikne forsikringer når jeg føler meg totalt trygg hos Gjensidige. Med god grunn. Grunnet mitt nære venskap med Alf Steinar og Sigurd holdt jeg meg hos Dalane Bil i mange år. Og Sølvpilen (Peugeot 406 120 hk. diesel) er en av mitt livst mest fornuftige investeringer. For en bil! For en komfort! Og selv med fullt trøkk ( !)på danske og tyske motorveier, bruker den knapt halvliteren på mila!!
Så pensjonerte Sigurd og Alf Steinar seg, solgte firmaet og Peugeot ble strøket av menyen. Jeg fikk grei service av de som tok over, men det personlig sosiale var naturligvis borte. Unge og ukjente ansikter trenger tid for å bli "kjent" med oldtimerne.
Så da hærverket på Sølvpilen skulle rettes opp, ville jeg helst til et bilfirma i gåavstand fra sentrum. Jeg ble anbefalt Fardal som "nærbutikk". Og det ble klaff fra første stund. Sjef og eier Johan fra Sirevåg kjenner jeg godt fra før. Det samme med Audun fra Bjerkreim og Geir fra Åna-Sira.
Det ble som å komme hjem til "familien". Det sosiale "radl" var på plass fra første øyeblikk. Og servicen, kompetansen og hjelpsomheten fra hele gjengen er slik at nå er jeg kommet "i mål".
Førsterekken av mine helt nødvendige støttekontakter består fra nå av: Doktor Ole Gunnar, kiropraktor Atle, IT-ansvarlig Jarle, regnskapsfører Valborg, tannlege Olaf , åndelige veiledere Arnt Olav og Andreas pluss verksmester Johan.
Så takket være et akutt illebefinnende i Sveits og hærverk på mine to biler, takler jeg nå sosiale medier på et høyere nivå og den overfyllte garasje gjennom 30 år er tom! Ikke dårlig bare det!