IKEA skulle ifølge A-magasinet bygge 5 nye møbelhus i Norge i nær framtid. Det er blitt bråstopp. Årsaken er at Amazon skal begynne å selge møbler og etablere seg for fullt i Norden. Hele detaljbransjen skjelver. Som smartphonene har utryddet telefonkioskene, vil netthandelen med Amazon i spissen totalt endre detaljhandelen verden over. Akkurat som da hesten ble erstattet av traktoren i landbruket.
"Kun en tåbe (idiot) frykter ikke Amazon". Det var overskriften i en av de danske søndagsaviser jeg tok med meg hjem i pinsen . Og siste setning i den to sider lange artikkel var :"Det finnes et skrekkbilde i detaljhandelen, hvor the winner takes all, hvor det nesten bare er Amazon tilbake, og kanskje noen få spesialbutikker."
Nå er dette å sette det helt på spissen, men med Amazon i front jages nå den "gammeldagse detaljhandel" mot sin siste solnedgang- verden over. Og der har Amazonsjef Jeff Bezos helt rett. "Det er ikke Amazon som rammer detaljhandelen. Det er framtiden".
Når nå Eigersund Kommunestyre nektet Biltema, pluss flere, til å etablere seg på Tengs, er det fra mitt ståsted å gå med baken først inn i framtiden. Begrunnelsen for avslaget var at "sentrumshandelen i Egersund måtte beskyttes". Til det er det bare å utbryte "o hellige enfold". Står det så dårlig til med sentrumsbutikkene at de må ha hjelp og beskyttelse av "mamma", er det bare å legge ned med samme.
Fra mitt ståsted er jeg ikke det minste i tvil om hva som skal til for at sentrumsbutikkene skal overleve i byer av Egersunds størrelse. Ekstrem spesialisering. Jo flere ekstremt spesialiserte butikker, mer blir disse byene et spennende reisemål i seg selv. Og de trekker besøkende til hverandre. Du må ha produkter du ikke finner på nettet , og du må kombinere det med en sosial opplevelse du aldri kan finne på nettet.
Har du de samme varene som kjøperne kan finne på nettet, ender detaljhandelen bare opp med å få besøk av "den nye klasse butikktyver". De som utnytter din tid og din service, finner de klesplagg som passer perfekt, og går hjem for å surfe på nettet til de finner den billigste nettbutikken. Og når alle disse "gammeldagse fullservicebutikkene" er borte, da har Amazon & Co. totalkontroll.
Og tjener penger i søkk og kav. Jeff Bezos er nå klodens rikeste mann. Og vi har bare sett begynnelsen. Bezos er 100% kundeorientert. Derfor suksessen.
Der et kinesisk ordspråk som sier at "krise og muligheter, er to sider av samme mynt". "Krisen" i varehandelen er at det simpelthen er en ekstrem ubalanse mellom virkelig etterspørsel og det "sinnsyke" utvalg av produkter som egentlig ingen trenger. Og i tillegg alt for mange butikker! Her må tenkes helt nytt! Og det vil desverre ikke skje så lenge varehandelen er så organisert i kjedelige kjeder som nå.
Vi som vokste opp med vareknapphet og rasjoneringsmerker rett etter krigen, kunne ikke i vår villeste fantasier forestilt oss virkeligheten i varehandelen av 2018. De magiske og glade 1950-årene er jeg glad jeg fikk med meg. Vi hadde forventningen om et bedre samfunn. Det er det sannelig blitt!! Men prisen er at vi er blitt "livstrette konsumenter" som finner dagens hysteriske detaljhandel gørr kjedelig og uten menneskelig dimensjon og innhold. Drømmene forsvant, og hva er livet da????