Står en mann opp fra sengen rundt middagstid, men klarer å sette ut et effektivt rykte om at han er distriktets absolutte "morgenfugl", så er det ryktet som er "sant" i folks øyne. Eller omvendt!! Står du tidlig opp, men er beryktet som latsabb, så er du en "sjusover" i folks øyne.
Jeg ser et lignende mønster når det gjelder el-biler. Ryktet sier at disse er "miljøvennlige", men det motsatte er vel "sannheten". For meg er elbiler virkelige miljøsvin. Hvor skal man lagre og destruere millioner av "miljøbatterier" i framtiden??
Hvor mange vindmøller og naturødeleggelser skal vi svelge i framtiden for å skaffe strøm til dette hav av "miljøvennlige" el-biler?
Grunnen til det store el-bil salget i Norge er avgiftspolitikken. Kjøperne av el-biler kjøper ikke disse grunnet et plutselig anfall av miljøbevissthet. Det er kun gammeldags "grådighet" som gjelder. Svært reduserte avgiftssatser ved kjøp av ny bil, i forhold til de "skambelagte syndige biler". Også billige bompasseringer i forhold til "fossilbilene".
Med det voldsomme press det blir etterhvert på strømnettet i Norge, er det bare et spørsmål om tid før prisene på strøm i dette landet blir så himmelhøye, at det blir billigere å kjøre "fossilbil" i sammenlikning.
Problemet med politikere og politikk i det store og hele, er at de aller fleste folkevalgte ikke et utstyrt med tilstrekkelig sosial-økonomisk erfaring! Folk fra 100% beskyttede yrker velges av velgere i 100 % beskyttede yrker. Og disse yrkene har aldri måttet stå ansvarlig økonomisk for noe som helst av offentlige økonomiske katastrofeprosjekter. Da blir det et samfunn hvor de blinde uten makt og innflytelse ledes av de blinde, og arrogante, med innflytelse.
El-bilene sliter like mye på veinettet som en hvilken som helst "fossil-bil". Det er da en selvfølge at de skal betale akkurat det samme i avgifter og bompasseringer. Og at elbilene ikke har adgang til veifilene som brukes av drosjer/busser/nødetater.
Dieselmaskinene i biler blir mer og mer effektive. De bruker stadig mindre drivstoff og slipper stadig ut mindre farlige gasser for miljøet.
Det er imponerende hvordan Musk tok hele verdens bilindustri på sengen med sine Tesla "luksus-elbiler". At alle de europiske produsenter av "luksus-fossilbiler" nå plutselig skal konkurre med Tesla i "el-bil premium klasse" er fornøyelig å følge. God gammeldags "griskhet" i fri dressur. Her er det om å gjøre å være med på "framtidstoget" og ikke miste markedsandeler.
Bilsalget i Norge er jo brøkdel av en brøkdel av bilsalget i verden. Men vi innbiller jo oss selv at dette er verdens viktigste bilmarked. For ikke å snakke om el-bilmarked. At det siste til en viss grad er "sant", viser jo bare hvor ubetydelige vi er i bilsammenheng.
Med min kjære Sølvpilen (Peugeot stasjonsvogn 406 -1999 modell) kan jeg kjøre inntil 1200 km i et strekk og med et forbruk under halvliteren. Den står på stall hele vinteren og har aldri hatt piggdekk og aldri følt snø. Sølvpilen varer resten av min kjøretid.
For småkjøring og kortere kjørelengder har sikkert el-bilene funnet mange svært fornøyde kjøpere i Norge de senere år. De vil bli mange flere i årene som kommer. Men foreløpig (fra mitt ståsted) er ikke rekkevidden lang nok , og det er på langt nær nok ladestasjoner i dette land foreløpig.
Fossilbilene vil forsvinne på sikt i enkelte land i Europa som nå planlegger forbud av fossilbilsalg en gang på 2020 tallet. Men det er China som nok vil besegle fossilbilenes skjebne. Eksosutlippene i deres megabyer kan ikke lenger fortsette hvis det skal bli levelig for innbyggerne. Og da blir nok elbiler eneste løsning. Hvis da ikke el-sparkesyklene tar helt over! Den som lever får se.