onsdag 24. juli 2019

Galeta Portifino med kanon-ombygging av tidligere Hos Veli

Er smaksbomben LAVAZZA Egersunds beste kaffetilbud????

Veli hadde i Elvegaten bygget opp både renomme og kundekrets med sin gode kaffe, sitt  lune vesen og behagelige og avslappende interiør. Derfor var det trist for strøket at han måtte legge inn årene. Det var et stort tap for kinokvartalet. Stooort tap.  Men ikke nå lenger!!!
Jeg gjør meg ærende helst hver dag til postboksen i Eikunda. Da får jeg en sammenlikning med sentrum hva angår kundetilstrømning og i det hele tatt.
På veien tilbake ned Elvegaten stoppet jeg utenfor tidligere Veli. Her var det noe på gang!! Jeg entret lokalet og fikk fullstendig bakoversveis! Lokalet virket dobbelt så stort som før! Den litt "tunge, mørke, solide stilen" fra Veli sin tid var borte. De lyse farver gjorde underverker når det gjelder romfølelsen.
Og ikke nok med det! Sjefen Johan  var fra Tyskland , så ut som en italiener og hadde virkelig varm ustråling. Vi kom i prat , og Johan var gjestfriheten selv. Han fortalte at han hadde selv personlig stått for hele ominredningen. I tillegg var han utdannet kokk!!
Jeg fortalte ham at han hadde litt av et rykte å leve  opp til. Veli hadde kultstatus i Egersund. ( Jeg tenkte i mitt stille sinn at dette ble som å hoppe etter Wirkola).
Johan bød på kaffe. Jeg var frekk nok til å si at jeg aksepterte kun hans aller beste kaffe!! (Dette hadde ikke med arroganse å gjøre, men jeg ville foreta en sammenlikning). Johan brygget ( ja! brygget!!!) en mørkebrun smaksbombe som holdt på å blåse meg ut av stolen. Han kalte den LAVAZZA og importerte de utsøkte bønnene selv fra Italia. Etter jeg var ferdig med den utsøkte nytelsen og behagelige konversasjon , gikk jeg innom "my darlings" Monica og Solveig på Sisu og fortalte dem om opplevelsen. Begge bemerket at jeg luktet sterk kvalitetskaffe!. Yes!! Kvalitetskaffe ånder ut av munnen på "drankeren" leeenge etter inntaket.
Før jeg gikk spurte hva prisen var for en kopp av denne "gudedrikk". 25 kr.!!! Madonna mia!!!
Mocca er jo i elitedivisjonen i Egersund når det gjelder kvalitetskaffe; som og Veli var! Og på det nivået har Gelateria Portofino (kaffehusets firmanavn) landet med fynd og klem!
Så nå har vi 3 kaffehus i Egersund på aller høyeste nivå i Norge. 1. Mocca med sitt noe trange innvendige lokale , men miljø så intenst at man kan skjære biter av det.
2. Gelateria Portofino med rommelig lokale  pluss uteplasser (som Mocca).
3. Easy (tidligere Corner) hvor Veli nå utfolder sitt fag som før. I  tillegg er det vellykkede oppussede lokalet så kontinentalt i størrrelse at man har en følelse av å være i Wiens mest internasjonale kaffesalonger. Du snakker om "en doft av den store världen". I Egersund!!!
Et svært spennende trekløver som vil bestyrke Egersund som byen med "den spennende kafekulturen".
Mocca har funnet sin stil med miks av topp kaffe og topp småretter.
Gelateria Portefino er i gang med småretter og planlegger "Norges mest velsmakende fiskesuppe".
Meeget spennende framtidsplaner"
Easy er i tenkeboksen for å finne "enkle og velskmakende lunsjretter". Dette er en konstruktiv utfordring som de må løse hvis Easy skal ha komplett drikke/mat konsept som kan matche sine to inspirerende konkurrenter.
En annen utfordring for Easy er åpningstiden. Når Gelatera Portofino åpner kl. 0800 og stenger rundt 2000, spørs det om Easy bør se nærmere på sin nåværende åpningstid 1100. For Gelateria Portefino har  store planer...