fredag 17. oktober 2014

Iphonen har beriket mitt liv på uventet måte.

Først og fremst må jeg få informere mine blogglesere om  at jeg er en teknologisk stabukk. Hadde ikke min gode venn Olaf i Dalane Tidende nærmest "tvunget" meg til å anskaffe meg internett, så hadde jeg vel sittet her med telefaxen ennå. Han gjorde det genialt. "Skulle jeg få leserbrev publisert i DT i framtiden, så var det ingen vei utenom internett. De hadde ikke tid i DT til å overføre mine faxer til skjermen." Takk og atter takk, Olaf!
Så kan jeg videre takke min aldeles umistelige venn Arnt Olav Klippenberg for at facebook og blogg har blitt like nødvendig for meg som mat og drikke. Han har også "trykket på" for at jeg skulle anskaffe meg en Iphone. Det helt avgjørende for meg var at det er så mye enklere å sende SMS med iphonen i forhold til "gammelmanns-telefonen."
Men den aller største berikelsen har kommet i form av at iphonen også er et fotoapparat. Det gjør at jeg har blitt uendelig mye mer oppmerksom på spennende motiver rundt meg- i by og natur. Jeg føler at jeg lever mer intenst og oppmerksomt enn før. Iphonen har gjordt mitt liv mer rikt i den forstand at jeg nå kan enkelt dele bildene med mine facebookvenner. Uten minste ekkel søthet og kvalme kan jeg faktisk si at Iphonen gjør det enkelt å praktisere tesen "om å leve for hverandre". En vinn-vinn situasjon.
Nok et eksempel på min teknologiske stahet er at jeg har vært på jakt etter en ny videomaskin! Jeg føler at jeg alltid må ha en ekstra i reserve. Den ene  oppga nylig ånden etter å være helt utslitt.
Men Jan Erik Vatnemo hos Elkjøp fikk (som Olaf) meg til å se lyset. Nå har jeg den nye riksboksen med opptaksmuligheter. Såre enkelt - og lagerkapasitet 250 timer som tilsvarer 60-seksti!- videobokser. Enklere, meget plassbesparende og en helt annen billedkvalitet.
Men- på et teknologisk område er jeg ALDELES UROKKELIG. Og det er min kjære damesykkel Anna Lovinda. Det er den mest effektivt konstruerte sykkel som ruller på kloden. Uten gear, sykkelverdenens største hjul, lavt isteg for maksimal bakkekontakt og en ramme som de svenske ingeniører må hatt med Vår Herre på laget da de sveiset den sammen.
Jeg var nylig innom Nordens største sykkelutstilling i butikken i Ribe, Danmark. De har til enhver tid 3000 sykler på lager! Mye av disse var utstillet i "butikkhangaren". Jeg studerte dem alle med skarpt sykkelreperatørblikk. Jeg hadde ikke byttet en eneste av dem med Anna Lovinda. Og jeg tør tilføye at jeg er en av de få i Norge som også har bygget topp racere fra Italia fra bunnen, hjul og det hele. Derfor har jeg ekstra grunnlag for å vurdere denne hæren av teknisk overkompliserte tohjulinger med min evig elskede Anna Lovinda. Henne svikter jeg aldri! Slik som jeg aldri svikter Liverpool!
Iphonen er nå på rask oppover mot (for meg) uunværlig status, akkurat som Internettet - og rødvin!