fredag 11. desember 2015

Mye minner fra Perth

Perht har mange kvaliteter. En av de mest brukte er den lange spaserstrekningen langs Swan River. Den ligger bare to kvartaler rett ned fra mitt Pensione Hotel. På de virkelig hete dagene jeg opplevde, var det en forfriskende opplevelse å få den friske brisen fra Swan River bassenget i fleisen. Jeg gikk turen nesten daglig mellom ferjeterminalen og lake Vesto med det yrende fugleliv. Befolkningen i Perth syntes å være ivrige turgåere. Uten Swan river, ingen Perth. Denne livsnerven er helt avgjørende. Fra det voldsomme trøkket i shoppingstrøket er det bare drøye 5 minutter ned til "naturreservatet".
Den andre turkvaliteten er Kings Park der den troner over Perths havnebasseng. Denne storslåtte parken med sine tallrike og lange stier har samme betydning for Perth som Vannbassengene har fra Egersund. Er du noenlunne sprek ligger denne berømte parken i spaseravstand fra shoppingsstrøket.
Når det gjelder utflukter fra Perth er Perth Zoo, Akvariumet og Fremantle selvsagte "må-opplevelser". Jeg har vært i noen storbyers akvarier, men ingen matcher Perth sitt akvarium når det gjelder beliggenhet der den ligger ut mot Det Indiske Hav. Opplevelsen der du går i glasstunnel med haier og mere til over deg og til sidene er en opplevelse du tar med deg inn i framtiden.
Perth Zoo på andre siden av Swan-bassenget er også et besøk verdt. Det som gjorde meg mest imponert var det enorme "bur" (på størrelse med et kvartal) med orangutanger. Klatrekunstene til disse artistene var av en slik art at i turnspråket ville det vært C-momenter og mere til hele veien. Dette må være den mest storslåtte avdeling orangutanger i noe Zoo verden over. Neshornene husker du også en god stund. Grunnet god skilting og organisering var det enkelt å spasere gjennom det digre området. Det er så mye å oppleve at bare ett  besøk er egentlig alt for lite.
Og så er det Fremanthle, den idylliske havnebyen til Perth. Mitt første besøk var en søndag med cruicebåt nedover Swan River. Jeg fikk en av de beste utsiktsplasser under denne elvereise og hadde en særdeles vital dame (rundt 70) fra Chicago som min nabopassasjer. Hun var snakkesalig på den positive måte ettersom hun hadde mye interessant å berette. Så jeg holdt stort sett kjeft og "tok inn". Hun hadde reist rundt hele verden , og denne gang var hun på Cruise rundt hele Australia. Hun gikk av elvecruiset i Freemantle og hoppet over i den gedigne Cruicelineren (kapasitet 2000+) som lå ved kai. På returen fikk jeg en umåtelig attraktiv dame (rundt 50)fra Italia som nabopassasjer. Hun hadde bodd i Australia i 30 år og var helt australisert, hadde også mye å berette.Stemmen hennes var som en symfoni. Nok en gang måtte jeg beundre "palassene" som overklassen i Perth hadde bygget langs strendene av Swan River. Ifølge kapteinen kostet det dyreste "huset" rundt 200 millioner norske kroner. Alt i alt ble det denne dagen jeg husker best fra Perht. Alt klaffet, strålende sol (rundt 30 grader), kjølende bris og uforglemmelige omgivelsen pluss stimulerende menneskelig selskap. Det er da man føler at man lever!
Men jeg hadde nok et viktig ærende i Freemantle og brukte denne gang toget. Og det var å besøke muligens Australias nest største forhandler av seriøse Didgeridoos, dette blåseinstrument (ligner sveitsiske kuhorn) som er eucaluptus trær uthulet (spist) av termitter (svære maur). Forhandleren heter Didgeridoo Breath og var ledet av en ekstremt humørfyllt japaner. Slagordet for forretningen var : Didgeridoo Breath is fun. Og sannelig var det rock'n roll stemning i opplevelssenteret. Sensasjon, kvalitet og passe "galskap" i en fantastisk miks. Vanlige "trøtte" butikker blir ekstra trøtte i sammenlikning. Storartet opplevelse! Men- Spirit Gallery i Sydney er hakket over i utvalg. Uansett- disse to forhandlere av Didgreidoos er i egen klasse i Australia, og nå har jeg besøkt dem begge! Og i Egersund finnes nå to aldeles enestående didgeridoos som overgår alt du måtte finne i selv Didgeridoo Breath og Spirit Gallery. (Begge kjøpt i Spirit Gallery og lagt ut på nettet av sistnevnte). Som en kjendis en gang har sagt: "Husk at de eventyrlige kapitler i ditt liv kommer når du en sjelden gang lar den kulørfyllte galskap overkjøre den kjedelige fornuft."  HEAR, HEAR!!!!