mandag 25. juni 2018

Lille India er faktisk blitt turistattraksjon i Egersund

Hauen Kro, fastlege Ole Gunnar, kiropraktor Atle og TV-montør Jarle er de fire hjørnestenene som mitt legeme og nervesystem hviler på. Det må glede Åse Karin at Heidi og gjengen som overtok etter henne på Hauen, gjør en fremifra jobb. Mye aktivitet, mye god mat og mange fornøyde gjester. Hauen Kro er i egen divisjon når det gjelder nostalgisk innredning. Når jeg kan sitte i andre etasje og mimre blandt de gamle bonderedskapene "strøymer minnene på så eg knapt kan anda". Torsdag var det så stappet i 2.etasje av spreke pensjonister fra Stavanger, at jeg måtte ty til reserveløsning, "den fornemme stue" i 1.etasje. Pensjonistene hadde gått fra Hellvik langs Nordra Sundet og var storligen fornøyt med maten. Det ga de høylydt uttrykk for da de passerte meg i 1.etasje. Så faktisk er Hauen Kro en reise verdt for de som vil ha en spesiell atmosfære i tillegg til solid og god mat.
Er Hauen Kro en reise verdt, så er sannelig Lille India det også. Det fikk jeg erfare på lørdag. Det kom inn en herreemann (rundt 50) fra Vest-Agder. Jeg spurte ham hva som brakte ham til "verdensbyen" Egersund". Svaret kom kontant: "Mat"!  Jeg lurte i mitt stille sinn på om ikke det fantes matbutikker i Flekkefjord kommune. Da han så mitt spørrende uttrykk, fulgte han opp øyeblikkelig med "Lille India".
Da kom det fram at hans familie hadde ved en tilfeldighet "ramlet inn" på Lille India i Storgaten. De ble så begeistret over service og mat, at de ble rene agentene for Lille India. Til og med hans mor på rundt åtti og tante et par år eldre, var blitt "helt frelst". Og disse to var i utgangspunkter særdeles skeptiske til alskens "eksotisk og moderne mat". Men nå! Ingen problemer med å få dem med på kjøretur til Egersund.
Jeg har prøvd Lille India en gang! Topp mat og service! Men det var litt trangt lokale. Nå har de fått skikkelig størrelse på lokalet vegg i vegg med kinoen. Og mye lettere for biler å parkere som skal hente "take-away".
Etter nærmere undersøkelser forstår jeg nå at mannen fra Flekkefjord Kommune ikke er alene om å reise langsveisfra for å oppleve Lille India. Enkelte påstår sogar at som indisk restaurant er det ingen som overgår Lille India i dette land! I Egersund!!
Hauen Kro og Lille India utfyller hverandre perfekt. Sett fra mitt ståsted. Et "radarpar" som forsterker Egersund som reisemål.
Nå har Lille India satt meg under press! Jeg kan ikke la langveisfarende gjester til Lille India nyte utsøkt mat og se bort på mine forskrekkelig stygge garasjer. Harald Sørensen og jeg jobber nå med saken for å få til en liten "oppsjaining". Igrunnen skulle hele rukler vært revet, men det overlater jeg til Eigersund Jeger og Fiskerforening å avgjøre når "jeg har reist ut av tiden". Det er foreningen som skal arve denne eiendommen pluss forretningseiendommen. Jeg er en av de få gjenlevende som var med på å starte foreningen for 50 år siden.
Hvis Hauen Kro fortsetter med sin daglige spesialservice (kanon) overfor meg, så kan det bli noen år til mitt støv seiler ut over Nordsjøen. Det første liv på kloden oppsto i havet. Da er det jo naturlig at mennesket ved livets ende reiser tilbake dit "våre forfedre" for milliarder av år siden kom fra.  Eller jeg får si som skipsreder Sigval Bergesen d.y. uttrykte det : " Hvis jeg noengang dør". Det spørs.