Jeg skal umiddelbart følge opp mitt forrige blogginnlegg med noen forutsetninger for at Varberg Formel kan bli noe av.
Kun firmaer kan delta. Det koster å utruste et fartsvidunder som skal unnagjøre Varberg-Torvet på kortest mulig tid. Fartsvidunderet må ha skikkelige bremser, bilbelte og veltebøyler. og kjørerne må ha skikkelig beskyttende kjøredress. Det skal nemlig være "noe farlig" og vågalt å delta. Kjørerne kan risikere å velte i svingene hvis de ikke behersker svingteknikken. Og da må sikkerheten være på topp. Og nettopp dette "at det kan skje noe dramatisk" er med å gi Varberg Formel 1 en intens nerve i tillegg til tidskonkurranse. Jeg ser for meg at vi langs hele løypa skal ha samme stemning som før Eliteloppet på Solvalla der kuskene, traverne og publikum bare venter i sitrende stemning på det som snart skal skje. Se for dere at stemningen blandt kjørerne på Varbergs topp (og publikum!) før start blir overført på storskjermer langs traseen og i målområdet! For et vorspiel!!
Traseen er fra toppen, ned Husabøveien (Billesvingen), Hammers gate og så mål ved Grand Hotel. I de mest utsatte svingene settes konstruksjoner av samme type som i bob-baner om vinteren. Her er det om å gjøre å utnytte sentrifugalkraften maksimalt og "skyte" fart ut av svingen. Om at noen bommer og ruller rundt et par ganger er det noe som "hører med" , akkurat som på de "forrektige Formel 1" banene. I vanvittige hastigheter kolliderer de og krabber uskadd av cockpiten!
Dette skal være først og fremst et prosjekt Rogaland. Tungvekterne innen næringslivet bør kjenne sin besøkelstid hvis nå de ser det aldeles enorme potentiale i denne billige markedsføringen.
Se for deg Risa, Stangeland, B&G, Akers Solutions og resten av "de rogalandske tungvektere" med sine "tropper" i Egersund sentrum. Alle i klubbdrakter! Racing-maskinene skal selvsagt være klistert med firmaene sine logoer. Du snakker om markedsføring for en slikk og ingenting.
Det skal aldri være mer enn en kjører i traseen. Når foregående kjører bryter målseilet, skubbes neste i gang på toppen. Hvis vi regner ca. to minutter på hver, så vil sannsynligvis et maks deltakerantall på rundt 24 være korrekt.
Når alle 24 er i mål er det finale for de seks raskeste kjørere. Vi begynner med nr. 6 og ender med lederen. Så vinner den som har beste sammenlagttid.
I Tour de France oppleves bare rytterne i sekunder. Samme i vanlig Formel 1. Under Varberg Formel 1 er det intens trøkk hele tiden. Alle har orkesterplass! Det feststemte publikum langs løypa er halvparten av showet, minst! Akkurat som på de mest intense fotballkamper! Det blir karneval, sosial megastemning, konkurranse og risikofyllt drama med nerve- alt i en magisk pakke.
Før dramaet starter, paraderer sjefene for de respektive deltaker-firmaer ned Kjell Bugges gate med nok fart i racingmaskinen til at firmaflagget m/logo står rett ut. Stor jubel der de ruller inn på torget.
Aldersgrensen for å delta er 15 år nedad. Ingen grense oppover. Kjøreren må dessuten være i slekt (samme blodet) med nåværende eller tidligere ansatte i firmaet. Dette for å ha patriotismen og lagfølelsen helt intakt.Ingen henting inn av "proffer" utenfra.. Forsøk på dette straffes med rødt kort og hodestups ut av konkurransen. Skjebnen ga egersunderne Varberg. Nå er det sannelig på tide at vårt kjære byfjell for utfolde sitt potensiale i ekstrem fri dressur!