Egersund har nettopp hatt en meget vellykket sluttetappe i Tour de Fjords. Gedigen reklame for byen. Og nå står olabil-løpet for tur fra Husabø skole til torget.
Kan vi forene stemningen fra disse to arrangementer og spisse det hele, kan resultatet bli Varberg Formel 1. Er arrangement ingen andre av Norges byer har minste mulighet til å arrangere. Og det har med topografien å gjøre. Vi har et 125 m høyt fjell, Varberg, midt i byen. Og asfaltert vei helt til topps gjør at vi kan arrangere et Formel1-olabilrenn helt fra toppen med målgang rett utenfor Grand Hotel. Løypa starter på flaten rett under fjernsynstårnet, så rett ned til første kryss, venstre , inn på Kjell Bugges gate, Årstadgate Johan Feyersgate og målseil ved hotellet.
For å få oppmerksomhet fra første stund , settes vinnerpremien til i første omgang til kr. 100 000.
Deltakelseskontingent er minimum kr. 5000,-. For de firmaer som er kvalifisert for deltagelse.
Jeg ser for meg at større firmaer i Rogaland har hver sin egen mekaniker og egen kjører. Og med full reklame for firmaet på Formel1-olabilen. Deltakerkontingenten skriver firmaene av som reklameutgifter. Og disse kan få en aldeles eventyrlig reklameuttelling for en latterlig lav inngangspris. Hvilken prestisje det vil bli å vinne og signalisere at "vårt firma leverer varene for hele verden å bevitne".
I virkelighetens verden vil det se slik ut. På startstreken under fjernsynsmasten står Formel1-olabilene med logoer fra eks. henholdsvis B&G, Aker Solutions, Hellvik Hus, Østerhus, Nordan, Stangeland, Risa Lyse Kraft, Dalane Energi og andre fra 1.divisjon av Rogalands Næringsliv. Her nytter det ikke med husmannstenking. Kjørerne starter enkeltvis etter loddtrekning. Når foregående kjører er i mål, starter neste.
Så er det TV-kameraer på toppen av Varberg, toppen av Kjell Bugges gate, i svingen Kjell Bugges gt./Årstadgate og endelig svingen Årstadgate/Johan Feyers gate. Alle disse vises på storskjermer for publikum i målområdet og langs løypa med kommentarer fra speakeren, mens publikum fortløpende kan følge klokka som ruller og teller hundredelene.
Hvis dette arrangeres riktig fra første øyeblikk, kan det bli Rogalands prestisjekonkurranse nr. 1. Det vil bli en stor rivalisering mellom alle på toppnivået av fylkets næringsliv. Det er nemlig de som må sponse det hele, med aldeles eventyrlig reklameffekt som følge.
Aldersgrense nedad for sjåførene er 15 år og hjelm er selvsagt påbudt. Mekanikeren er ansvarlig for kjøretøyets tekniske tilstand, og da i særdeleshet bremsene. Størrelsen på hjulene er standard. Diameteren skal ikke være for stor for å sikre god bakkekontakt.
I svingene og målområdet er det grasballer på de mest utsatte steder. Så får også bondeorganisasjonene stor mulighet for å markedsføre seg med "trygg norsk mat".
Og så regner jeg med at hvert "team" har sine egne heiagjenger strategisk plassert rundt i løypa.
Jeg vil anbefale alle gode krefter lokalt, i politikken og forretningslivet, å tenke over denne helt unike muligheten til å arrangere noe som ikke kan kopieres. Her ofrer ikke bare næringslivet små penger til et heidundrande sosialt berikende formål. Det vil i tillegg bli den mest profitable reklameinnvestering de samme firmaene noensinne har gjordt. For de som er kvalifisert.