Overskriften henter jeg fra en artikkel nylig i Aftenposten. De små,intime og særpregende hotellene trekker til seg stadig flere gjester. De selger ikke overnattinger, men opplevelser.
Sogndalstrand Kulturhotell er et lysende eksempel, på tross av at det ligger "litt på landet". Med den planlagte utvidelsen av Grand Hotel i Egersund kan også her bli et hotell i helt egen stil i Norge.
Hvor fort utviklinger går viser hotellsituasjonen i Trondheim. De gamle ærværdige hoteller Royal Garden og Britannia er på åtte korte år kjørt fullstendig av lasset av Rica Nidelven som har tenkt virkelig nytt.
Hotelldirektør Bjarte Gjerde hadde tidligere ledet Oslo Plaza, SAS-hotellet på Gardermoen og Royal Garden i Trondheim. "Jeg orket ikke å åpne et nytt vanlig hotell. Det har jeg gjordt nok av fra før."
Resultatet er at Rica Trondheim er blitt et reisemål i seg selv. Kokkene opptrer midt blandt gjestene og kjører "kvalitetmat-show." Hele hensikten med konseptet er at kundene skal huske at de har vært der resten av sitt liv.
Hvor vil jeg hen med dette? De få frittstående butikker som er igjen i Norge må tenke likedan og forene det beste av Sogndalsstrand Kulturhotell og Rica Nidelven. Og så må de tenke HELE NORGE som kundegrunnlag pluss utlandet med. Ellers har de ingen berettigelse og fortjener å dø langsomt der de kveles av sin egen kjedsommelighet.