fredag 11. oktober 2013

Venstre fil på Autobahn

I sist uke var jeg i Tyskland hos Kakadus europeiske hovedkvarter nær Dortmund. Det kunne være interessant  å få sjekket om jeg fortsatt følte meg like komfortabel med høye hastigheter .
Sølvpilen med sin turbo diesel på 110 hk. koste seg gjennom Danmark rundt 130+. Det gikk som en lek med mye forbikjøring. Det som forbauset meg ved den dansk/tyske grense var at det var ikke passkontroll! Det var det for rundt ti år siden! Men nå er jo EU integrert!
Farten ble ikke mindre lenger vi (Sølvpilen, legemet, hjernen og sjelen) nærmet oss Hamburg. Da fikk jeg det første forvarselet om at på Tyske Autohbahn må du konstant sjekke alle tre speilene. For hvis du skal overhale en bil som kjører rundt 150 km/t må du sjekke, ikke bare det vanlige speilet, men ikke minst sidespeilet på førersiden! HELE TIDEN!
Er du ikke oppmerksom på dødvinkelen kan det ende med katastrofe! For mens du girer opp mot 170 km/t for overhaling kan det komme en Porche i 220 + bak deg  i venstre felt som du skal inn i.Ser du kun i det vanlige speil merker du han kanskje ikke i "det fjerne". Porchen har en så uhyggelig fart , at mens du "i ro og mak", overhaler, er racerbilen plutselig på siden av deg. SÅ FORT GÅR DET!
Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som har hatt en slik "nær døden opplevelse".  Og så er det to forhold til: Bruk blinklyset til å gi klar beskjed på hva du akter å gjøre , ikke minst ved forbikjørsler. Og så må du beregne laaaang forbikjøringsstrekning hvis bilen du overhaler i høyre felt kjører i rundt 130 km/t. Beregn minst 2 ganger Slettebømyra! Minst!!
Etter å ha taklet A1 med sine tre kjørebaner, var Danmarks motorveier på hjemveien rene kosestrekningen! Alt er relativt. Og vi trivdes så godt på Autobahn i høye hastigheter at der kunne vi godt kjørt FORT hver eneste dag.
Og så lærte jeg noe teknisk i dag fra en av mine nære venner. Etter en strekning nær Bremen i rundt 180 km/t  kom det gule farelyset for autodiagnose opp på dashbordet. Jeg kjørte inn på nærmeste rasteplass, lot Sølvpilen svive på tomgang i en del minutter for fordeling av kjølevatnet (viktig). Etter en time sjekket sjekket jeg kjøleveske og motorolje. Begge holdt perfekt nivå!
Neste dag i Danmark var farelyset på dashbordet borte!.
Min teknisk kyndige venn forklarte at når jeg over tid hadde et (for bilen ) uvanlig kjøremønster , slå selvdiagnosen inn for om mulig sjekke programmeringen på computeren!
Og jeg tør si at 180 km/t i snitt over lengere strekninger ikke er hverdagskost i Norge. En viktig detalj til slutt i denne omgang. Når du kjører av ferjen i Hirtshals kjør moderat i høyre fil inntil du har fått opp korrekt temperatur på motoren. Skal du være verdensmester fra første sekund kan du risikere å brenne motoren. Det er det flere enn en nordmann som har fått sørgelig erfart!
Er du usikker på fart i høye hastigheter, hold deg i høyre fil hele tiden. Det er bedre å komme fram i tide, enn å omkomme så alt for fort!
I mitt neste liv håper jeg å kunne leve av å være racerkjører! Eller i alle fall å ha en bil som ingen klarer å følge på Autobahn!