fredag 3. februar 2017

Derfor taper avisene annonsekronene til Facebook

I går hadde Eigersund Jeger-og fiskerforening 50 års jubileum i Egersund Arena. Som den første kasserer hadde jeg den ære, sammen med Hans Langfeldt og Harald Rødland, å bli spesialinvitert og  få sitte på første rad og høre på et meget interessant foredrag av villmarkens sønn, Lars Monsen.
Salen var smekka full, ca 600 tilhørere, og alle fikk meget god valuta for inngangsbilletten. Hvordan min gode venn  og jaktforeningens "sjef", Terje Havsø, hadde klart å fylle salen, er et klart bevis på hvorfor Facebook jafser mer og mer til seg av reklamebudsjettene.
For hør bare. Terje hadde målrettet annonsebeløpet mot den riktige aldersgruppe med de rette friluftsinteressene i de nærliggende kommuner (helt til Sandnes) ,og for kun 250 kroner hadde han fått 8000 klikk!
Dette viser jo at egentlig er annonsering i papiraviser  noe som "hører til i Steinalderen". Hvis du skal få maksimal effekt av reklamekronene, må du bruke Facebook og finsikte deg inn på målgruppen med presisjonsrifle og kikkertsikte. Å bruke papiraviser for annonsering er jo som å fyre av et hagleskudd opp i løse luften.
Disse mine tanker og konklusjoner kan jo virke provoserende på folk i "i gammeldagse" papiraviser. Men, ettersom ungdommen i dag ikke leser papiraviser, må jo aviseierne tenke i helt nye baner når det gjelder deres nettaviser. Så spørs det om ungdommen gidder å lese nettaviser når etterhvert facebook er deres eneste informasjonskilde.
Bare husk at fra Kodak hadde 100000 (hundre tusen!) ansatte til de var konkurs, gikk det kun 4 år.
De som ikke er i forkant av utviklingen, de forsvinner og glemmes fortere enn fort.
Og den teknologiske utviklingen og utfordringen angår oss alle. Hver eneste dag!
Den som sover i timen, blir sittende igjen på perrongen og ser bare de røde baklysene av ekspresstoget.