Aftenposten hadde nylig en artikkel med overskriften:"*Butikkdøden til Norge". Undertittelen var:"Norge kan være neste land i køen for butikkdød, hvis ikke norske butikkdrivere tar utviklingen på alvor og fornyer seg i tide."
Personlig har jeg erfart lite fornyelse i butikkbransjen i alle de byer jeg har vært i de siste årene. Det er "den samme trøtte greia" med kjedelige lokaler og kjedelige produkter. Hysteriske rabatter og "tilbud" hjelper ikke det aller minste. Vareflommen er for stor og antall butikker alt for høyt.
Aftenposten fulgte opp med en ny artikkel med overskrift:
"I beste fall forsvinner kjøpesentrene, mens byhandelen blomstrer. I VERSTE FALL DØR ALT.
Jeg skal gjengi noen setninger fra denne meeeget framsynte artikkel. "Forbruket i sentrum må vris fra varekjøp til opplevelser. "Folk oppsøker jo ikke puben på grunn av ølen i seg selv- den får de langt billigere i butikken. De ønsker opplevelsen, OG DER LIGGER OGSÅ NØKKELEN TIL VAREHANDELENS FRAMTID." !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Butikker som klarer å levere det internett ikke kan, KAN TROLIG KLARE SEG!!! Det kan handle om service og ekspertise, det kan handle om nisjeprodukter, eller om å tilby opplevelser".
For min egen del er jeg ikke det minste i tvil. Byenes sentrumsbutikker er nå i samme situasjon som hest-og-kjerre var på 1950-tallet. Mega shoppingsenterne, sammen med en eksploderende netthandel, vil utrydde sentrumsbutikkene, som traktoren i sin tid utryddet hest-og-kjerre.
Og det nytter ikke å sminke og kle opp "den trøtte gamle hore" (detaljhandelen). Her må full utskifting til, ikke bare utvendig, men like mye innvendig (fullstendig tilstivnet tankegang).
Kineserne og inderne har i dag verdens nyeste og mest moderne shoppingsentere. De står stort sett tomme. De hypermoderne kinesiske og indiske forbrukere handler på nett! Hvilket beviser min påstand om at det nytter ikke med ny sminke og klær på "den trøtte gamle hore".
Verdens netthandel-gigant Amazon regner med at droner blir deres mest effektive "medarbeidere" i framtiden. Allerede nå bygger Amazon gigantiske lagerhus over hele verden. I tillegg til at giganten har overtatt mange av spøkelses-kjøpesenterne i USA som står tomme.
Så det betyr at enten du bor bor på en avsidesliggende gard, eller hvorsomhelst i klodens geografi,så går du inn på nettet, bestiller varen ,og dronen leverer bestillingen foran din dør på null og niks! Du sparer tid, parkeringsutgifter og må ikke gjennom ørten dyre bommer. Og du unngår mulig sure og arrogante ekspeditører.
Som facebook har endret markedsføringsbransjen totalt, så vil også netthandelen gjøre det samme med varehandelen.
Skal du ha en konsert eller foredrag med en "kjendis" , så er Facebook overlegent den billigste og mest effektive måte å annonsere på. Du kan målrette budskapet mot den befolkningsgruppe du er interessert i. Stadig færre leser papiraviser. Du må være der folk er! Og dyre avisannonser har ikke på langt nær den samme effekten som de hadde i "monopoltiden".
Sentrumsbutikkene må gjøre sine butikker så interessante at folk tar bilder med smartphonen som bevis på at de har vært akkurat der, legger det ut på facebook og blir din "butikk" sin mest effektive markedsfører. Som kineserne sier:" Krise og muligheter er to sider av samme mynt". Tenk nytt!!!