I dag lå det et glanset vedlegg i vår kjære lokalavis Dalane Tidende.Det var på 20 fargerike sider og var reklame for Norwegian Outlet på Ålgård. Titelen på forsiden var 30-70 %.
2.side åpner slik: (jeg siterer noen påstander):
Norwegian Outlet- kun kjente merkevarer!...... Og det beste er at vi har 30-70% avslag på alt. Alltid!
Og på baksiden var listet opp en bataljon av virkelig kjente merkevarer (rundt 30), alle på A-laget!
Og åpningstidene Outlet reklamerer med, til vanlig, og ekstra i julen,kan jo ingen sentrumsbutikker (Stavanger, Sandnes, Egersund, Flekkefjord osv.) matche. Skal du ha kvalitet og fagkunnskap i betjeningen, så må den samme betjening ha skikkelig overtidsbetaling. Og med så pressede marginer, rabatter og dumpingsalg overalt- hele tiden- kan de "gammeldagse sentrumsbutikker" umulig klare dette regnestykke og unngå dundrende underskudd.
Personlig er jeg opptatt av Egersund Sentrum. Når jeg har påpekt "de stille sentrumsgater" her, er hylekoret i gang. Hvis det kan være noen trøst, står det ikke bedre til i en av fylkets tidligere mest pulserende handlegater, Langgata i Sandnes. Jeg hadde besøk av noen damer nordfra forleden som påpekte "at det var så stille i Egersund Sentrum". Hun som var fra Sandnes kommenterte kontant:" Det står ikke bedre til i Langgata. De er like stille der om dagen".
At damen hadde et poeng viste meldingen i Aftenbladet om at Vatne Bokhandel (midt i Langgata) nettopp hadde gått korkurs. Samme bokhandel la nettopp ned sin avdeling i Storgaten i Egesund, nå "Bibelbutikken". Så- enten det er en norsk "storby" eller en liten by, utfordringene for sentrumshandelen er det samme. Og disse utfordringene øker for hver dag!
De tomme lokalene etter Dybings Elektriske og legendariske Grøsfjeld på orkesterplass i Egersunds Gågate er et tegn i tiden. Og de blir ikke de eneste over nyttår. Jeg vet.
Sentimental vemodighet hjelper ingen. Her er det bare "to face the music". Og det er å se den ubønnhørlige og "brutale" utvikling i øynene. Og den er bl.a. at det er en aldeles horribel ubalanse mellom etterspørsel og en hinsidisk overkapasitet i detaljhandelen- verden over!
Sjefen for giganten innen netthandel, Amazon, konstanterer korrekt at det er ikke Amazon som er årsaken til den brutale revolusjon innen varehandelen. Det er utviklingen!
Bare spør Kodak og Nokia! Eller hvilken som helst fhv. slakter, baker, hestehandler, journalist osv. osv.
For ikke å snakke om bilbransjen! Da Tesla slo ned som en bombe, bråvåknet alle bilprodusentene! Hånfliret deres overfor elektriske biler ble tørket bort på et blunk.
Om ganske kort tid vil bilmekanikere, sykkelreparatører og bildeleprodusenter (som vi har kjent dem til nå) havne på museum.
På de mest avanserte elektriske sykler i dag med krankmotor, må du være en kombinasjon av elektriker og dataekspert for å fikse defekt motor. Dette ifølge en bekjent som driver en større sykkelforretning. Kun fire år er svunnet hen siden jeg for siste gang (etter 50 år) reparerte en sykkel- på den gammeldagse måten! Det føles allerede ut som noe som skjedde i steinalderen!