At det nå planlegges en ny hyperlokal e-avis i Egersund med Dalane som nedslagsfelt, er et friskt og modig prosjekt. For at Min-avis skal klare å støpe en solid grunnmur, trenges nok annonsører og nok abonnenter.
Kan denne e-avisen appellere til alle lag av dalbuer fra første stund, så kan dette gå vegen. Det er viktig at leserne føler at det er nødvendig med regelmessig lesing av Min-avis for å følge med i det aller siste på lokalfronten.. Frisk, på nærmest minuttet oppdatert, underholdende, opplysende og uredd journalistikk må vel være en grei oppskrift.
Planleggerne av avisen har den store fordel at de kan gå direkte inn i den helt nye elektroniske virkelighet uten å drasse med "gamle og kostbare elementer" fra fortidens papiraviser.
Kan avisen ha en oversiktlig og gjennkjennende lay-out, er mye av jobben gjordt.
Turgåerne kan ha sin faste spalte, "sportsidiotene" sin, sauefolket sin, de "bilgale" sin, osv. osv.
De lange og dype artiklene kan de tykke helge-avisene i papir ta seg av.
De er idag en voldsom konkurranse om innbyggernes oppmerksomhet. Der er bl.a. alle typer media "tyver på det samme marked". Og da gjelder det å få sin egen identitet fra første stund.
Navnet Min avis tente jeg ikke på umiddelbart. Men etter å ha tygget på det en stund, ser jeg at navnet er psykologisk riktig. Hvis mange nok føler at det virkelig er Min avis, så blir Min avis en del av identiteten til hver enkelt leser.
For å si det med den svenske skøyteløper Johny Nilsson: " Sikt på stjernene, så når du i alle fall tretoppene".
Eller hocky-lengende Wayne Gretsky:" Pucken vil aldri gå i mål fra det kølleslag du ALDRI slo".
Eller Nelson Mandela: " Jeg taper aldri. Enten så vinner jeg, eller så lærer jeg".
Som avisoman (leser altfor mange papiraviser) ønsker jeg Min avis hjertelig velkommen. Det beste beskrivelsen av ordet kvalitet , er (for meg) troverdighet. Så kan Donald Trump ta seg av de ustoppelige "fake news".
At DT nå har blitt kjøpt opp og gått i et konsern med lokalaviser, kan gagne DT på sikt. Det lokale preg vil sannsynligvis bli forsterket.
Jeg tar da utgangspunkt i hva som skjedde med Stavanger Aftenblad. Selv om avisen nå er en del av Skibsted-konsernet, er avisen like Rogalands-lokal som den alltid har vært.
Spennende tider på avisfronten i Egersund!!