XXL har skapt bølger i sportsbransjen og kjørt den tidligere "konge på haugen", G-sport, helt på defensiven. G-sport har tapt penger i bøtter og spann i sitt desperate forsøk på å matche den ekstremt offensive markedsføringen fra XXL. Og alt har gått på pris, pris, pris!
Den sportsbransjen jeg var i mer enn 40 år, eksisterer ikke lenger. Den gang var det de "harde varer", ski, skøyter, jaktvåpen, sportsfiskeutstyr og sykler som var helt dominerende.
I dag er "sportsbransjen" blitt hummer-og-kanaribransjen. Mesteparten som selges er motetøy i sterke farver. Ja, sogar bikinier! De "harde varene" er fra mitt ståsted blitt "et nødvendig forretningsmessig og økonomisk onde".
Med begrenset folkemengde, og betenkelig overetablering i sportsbransjen i "vårt lille land", regnet jeg med at det var bare et tidsspørsmål før XXL møtte veggen og den nakne økonomiske virkelighet. I 2016 hadde XXL et årsresultat på 66 milloner kroner. I 2017 var årsresultatet redusert til 38 millioner. Og på en eneste dag i 2018, Black Friday, tapte XXL mer enn 40 millioner norske kroner!!
Til sammenlikning hadde G-Max et årsresultat i 2016 på minus 31 millioner (etter flere minus-år) og dette var snudd til pluss 31 millioner i 2017. Hvordan G-Max kom ut av det på Black Friday kan jeg bare spekulere om.
Begge konserner har gjeld i milliardklassen. Alle disse tall har jeg fra de offenliggjordte regnskapstall for aksjeselskaper som enhver kan gå inn på internett og selv kontrollere.
Sportsbransjen er i tillegg svært utsatt for konkurranse fra netthandelen. Eksempelvis kjøpes fotballsko i bøtter og spenn på nettet. Som en ung fotballspiller fortalte meg: " På nettet har vi hele Norges utvalg å velge mellom, og ikke minst de aller, aller siste modeller. Ingen vanlig sportsforretning kan konkurrere med dette".
Og nettopp på det å kombinere netthandel med fysiske butikker har XXL vært i forkant. Drivende dyktige og forut for sin tid. Men det hjelper jo ingenting hvis du ikke tjener penger!
Denne "amerikaniseringen" av norsk detaljhandel går ut over alle bransjer. Black Friday, Black Week, Black november osv. osv. er en dødsspiral.
Rabatt-racet skaper bare tapere. Når det ikke lenger er mulig med sunn inntjeningsevne, blir det ikke penger til å betale dyktige fagfolk. Og med lange åpningstider er overtidsbetaling uungåelig. Og når du i tillegg skal dumpe produktene hele tiden, så går dette ikke i hop.
Den del av sportsbransjen som har klart å beholde den gamle "hardvare"- fagprofil med kompetanse og skikkelig service, vil klare seg greit. Tengesdal Sport i Egersund er et lysende eksempel på akkurat det.
Finn din egen profil, rendyrk den og kjør ditt eget solide løp. Det er ikke minst i seriøse kunders langsiktiges interesse. Det er den faste trofaste kundekretsen (20%) som står for hele 80 % av omsetningen.
De troløse (80 %) står for kun 20 % av omsetningen. Det er en gammel tommelfingerregel.
De butikker som prøver å være "alt for alle", blir til slutt "ingenting for noen". Komplett uinteressante! Og har ingen som helst framtid!!