Jeg var i Stavanger i går for å sjekke at laseroperasjonen av øynene i fjor var vellykket ( den var det 100%), og etter frokosten på Atlantic (matcher ikke Eigra sin !) ble jeg sittende og lese en artikkel i Dagens Næringsliv. Journalisten hadde vært på et seminar (ombord på Colour Line) hvor et hundretalls detaljhandlere skulle diskutere den stadig større og mer krevende utfordring det er å overleve framtidens detaljhandel.
Det ene emnet var effektiv logistikk. Med andre ord.hvor effektivt og hurtig varene kunne forflyttes fra fabrikk til forbruker. Og på det området er netthandelen nærmest uslåelig. I et samfunn hvor en ny form for fattigdom eksploderer, mangel på tid, kan du snart få varene på døren et par drøye timer etter at de er bestilt. Ingen bomstasjoner, ingen dyr parkering, ingen uoppmerksom og mulig halvsur betjening osv. osv. I et samfunn som drukner i underholdningstilbud, skal det virkelig i framtiden være helt nødvendig med X-faktoren i en butikk for at Iphone-generasjonens medlemmer skal virkelig gidde å bruke noe av sin begrensede tid i akkurat din butikk.
Og da er vi over på det andre temaet som ble berørt- opplevelsen i butikken. Og det er noe jeg personlig så for flere år siden. Du må mikse minneverdig underholdning med et aldeles originalt og spesielt vareutvalg- som kun finnes i ditt foretagende.
For min egen del hadde jeg brukt samme oppskrift enten jeg skulle dreve et anstendig fysisk bordell, en anstendig åndelig bordell (bedehus) eller den originale australske butikk jeg har i dag.
1. Urokkelig seriøsistet. 2. Krystallklar kommunikasjon. 3. Miljø i verdensklasse. 4. Saftig underholdning. Men i den ABSOLUTTE rekkefølge.
Jeg diskuterte denne artikkelen i dag med noen godt voksne damer som koste seg med kaffe rundt et bord på Eikundas kafe. Den ene damen kunne da fortelle at hennes barnebarn hadde ordnet kjøp for henne på nettet av et tilbud på flatskjerm (rabatt kr. 2000) som elektrokjeden kun ga på nettkjøp. Dagen etter ble flatskjermen levert på døren!
En annn av damene hadde ordnet kjøp av badevekt (!) på nettet, og barnebarnet hadde vært og hentet badevekten i butikken til en av elektronikkjedene i byen! Så kombinasjonen kjøp på nett, hent i butikk, vil jo på sikt redusere butikkene til et slags postkontor hvor du utleverer bestilte varer. Så gågatene rundt i Norge er jo snart bare kulisser fra en utdødd sivilisasjon!
Så over til bilindustrien! Ville noen bilinteresserte for kun 10 år siden forutsatt den totale revolusjon elbilen Tesla har tilført bilbransjen????
Ifra å være noe smånusselig (litt komisk), har elbilen nå, anført av Tesla , blitt sexy og framtidsrettet. Og hele bilindustrien har kommet fullstendig på hæla. I verdens største bilmarket, Kina, vil om få år fossilbiler være forbudt å selges, og etterhvert å brukes.
Når selv luksusmerkene nå kappes om å frembringe "sexy" elmodeller på stripe, viser det jo bare hvor vettskremt de alle er blitt av Tesla.
Og når det gjelder å vettskremme en helt annen bransje, er jo Amazon selveste den "store stygge ulven". Hvis det ikke er motstandskraft i "byttedyrene" (konkurrentene), forjener de jo å dø. Det er evolusjonens beinharde lov!
Vi går spennende tider i møte! Og de skremte og saktmodige i både detaljhandelen og bilindustrien skal ingenlunde arve jorden! De blir brutalt og nådeløst utryddet!!
Sann mine ord!