tirsdag 24. juli 2012

OPPSKRIFTEN PÅ FRAMTIDENS NISJEBUTIKKER

En legendarisk svensk avisredaktør skrev engang at oppskriften på en vellykket forretningsvirksomhet ble dekket av disse to ord:

                        KVALITET   OG   SENSASJON

I  en annen avis leste jeg i går oppskriften på en butikk som dør langsomt:

      FREMRAGENDE   REPRESENTANT   FOR   DEN   GRÅ   BEGIVENHETSLØSHET

Personlig satser jeg alt på det første for å overleve.  Det er faktisk en absolutt forutsetning for "frie" forretninger i framtiden .
Men ettersom kjedene styrer sine slavebundne undersåtter med like hård hånd som lederne for religiøse sekter, så blir frie butikker som bedriver "kvalitet og sensasjon" så sjeldne at de blir et turistmål i seg selv.

Og det er det jeg jobber konstant med. Saloon Kakadu - I  EGERSUND - skal bli en legende.

Den er på god vei.
Jeg tør ikke en gang tenke tanken ut hva som min totaltilstand hadde vært i dag uten Australia.

Hele prosessen har vært så internasjonal og spennende at vi kunne laget en film om den. Og starten skulle være en guttunge på fem år som jaget saueflokken gjennom en grind ikke langt fra stedet hvor to australske flyvere styrtet en novemberdag i 1942 på vei for å bombe på Rjukan Adolf Hitlers planer om å produsere atombomben.
Det enorme at to flyvere fra en helt annen kant av verden ofret sine liv for demokrati og frihet kom til å prege hele livet til guttungen.
En dag skulle han gjøre sitt for å hedre minnet til Normann Davies og Herbert Fraser fra Melbourne.

Saloon Kakadu  er en "world story".