onsdag 18. juli 2012

RAPPORT FRA SOMMERDØDE EGERSUND

Gjestehavnen rapporterer om klart mindre besøk enn i fjor. Dette merker vi alle som driver butikk i sentrum. Og hvor mange butikker i det samme sentrum som har muligheter for å overleve på sikt er et åpent spørsmål.
Butikkdøden i Flekkefjord og Farsund sentrum er påtagelig og typisk for et samfunn som endres i ekspressfart. Når nå leketøysbutikken på hjørnet og inngangen til Storgaten (gågaten) legger ned og flytter hele operasjonen til sin avdeling på AmfiEikunda, er dette et tegn i på at at en tidsepoke er over.
I en vanlig krig lyger generalene tapstallene nedover, mens i en handelskrig lyges salgstallene oppover.  Desperasjonen i butikkbransjen i de gamle bysentra er påtakelig. Det er bare å se på de trøstesløse stativene på utsiden av butikklokalene, i Egersund, og overalt ellers. Det er den stakkarslige fantasiløshet som rår. Men, hvorfor skulle forretningene anstrenge seg det minste for å gjøre butikkene til et opplevelsessenter nå det kjøpende publikum uten å mukke finner seg i den gudsjammerlige kjedelige gråheten? De får jo som fortjent! Jeg har ikke sett et eneste stativ utenfor butikkene i Seattle, San Fransisco, Sydney, New York , bare for å nevne noen!
Mens jeg blogger dette, tok jeg meg en tur ned på hjørnet Sandakergaten/Elvegaten. Totalt folketomt nå midt i beste turistsesong kl 14.20 om ettermiddagen!
Forresten, jeg hadde ikke brukt min dyrebare ferietid på å traske rundt i trøtte bysentra omgitt av trøtte varer på trøtte stativer. Så jeg forstår at de eventyrlystne turister bruker sin tid andre steder.

For min egen del anbefaler jeg de (ikke få!) turister som er innom meg om å ta turen opp på Varberg. Da er jeg i rollen som turistvert. Det er meget givende. Samtidig får jeg praktisere tysk og engelsk.

Nå ser jeg fram til at Jan Ivar Petterson (han i ShowChow) skal begynne på Grand Hotell når bokhandelen han arbeider i om ikke så lenge legges ned. (Nok et tegn i tiden).
Jeg var innom han idag og forslo at han skulle få titel OPPLEVELSES-SJEF.
Det skal bli meget spennende å følge  sympatiske Jan Ivars rolle på Grand. Meget spennende!
Nå får jeg ta meg en tur inn på sykkelverkstedet og få unna et par sykler slik at den siste trøtte timen i dag ikke blir fullt så trøtt. Jeg  tar det som tøy-og-bøy.