Verdens detaljvarehandel står foran enorme utfordringer. For de som har "sovet i timen", kan oppvåkningen bli brutal. Det kan fort bli vinn eller forsvinn.
I vår utmerkede lokalavis luftes nå muligheten for at flest mulig av sentrumsbutikkene nå må på nett for å overleve. Jeg er ikke så helt sikker på det. Noen butikker ville fått ødelagt identiteten ved å selge på nett. Og det er de originale spesialforretninger som minst av alt trenger å være på dette nettet.
For kort å oppsummere:Kjøpesenterne ødela sentrumsbutikkene i USA fra 1950 tallet og fram til rundt 1990. Og nå tar netthandelen knekken på kjøpesenterne! Og jeg skal sitere fra DN 29.11. " De små butikkene i de mindre byene som gikk dukken på grunn av kjøpesenterne, er nå enkelte steder på vei tilbake. Overlevende butikksentre prøver å gjøre seg selv til SENTRE FOR OPPLEVELSER også ved SIDEN av shoppingen!
For "trøtte" butikker verden over å gå på nett, er fra mitt syn skivebom- hvis de fortsatt er like "trøtte" som før. Det er som om"den gamle hore" stiller på gata i nye klær og sexy leppestift". Hun er fortsatt "den gamle trøtte hore". Intet nytt der i gården.
Hvis du skal være på nett i framtiden, bør en av metodene være XXL-metoden. Denne sportsgiganten er både på nett og i sine fysiske butikker. Kjøper du på nett fra XXL kan du trygt bytte til riktig størrelse i kjeden sine butikker. Eller behandle en reklamasjon. Den type netthandel er trygt. Og denne oppskriften bør de andre sportskjedene bruke i alle de land XXL er tilstede (fler og fler).
Hvis et småbysentrum skal overleve framtiden som en spennende handelsarena å besøke for tilreisende, bør de kanskje tenke på "julebysyndromet" i Egersund- og sette dette i verk hele året. Julebyen i Egersund er et handelsmessig fenomen som kombinerer opplevelser og originale produkter- for hele familien. Og du må ha nok originale produkter og nok originale opplevelser fra så mange forskjellige aktører som mulig, for at folk skal finne det reisen verdt.
Egersund har den perfekte geografiske plasseringen for å utvikle en klynge med den riktige miks av fagforretninger (optikere, Glas Rescue, Peder Ur o.l) sammen med virkelige nisjebutikker (Egersund Chocoladefabrik & Co.. o.l.).
Personlig ville jeg stilt følgende spørsmål til de som driver spesialbutikker og akter å overleve framtiden:
1. Er butikken så interessant at folk tar bilder og legger det ut på facebook o.l.?
2. Er vareutvalget så interessant at folk reiser lange veier for å kjøpe det de bare finner der?
3. Har du gode nok historiefortellere i butikken? The story is the king!
4. Har du satt deg som mål at dine besøkende tar med seg sine egne historier om sine opplevelser i butikken, og forteller dem videre til andre? (Salg i første omgang er underordnet. Her må tenkes kinesisk, som betyr langsiktig.) Kortsynt profitt-tunnelsyn har ingen framtid.
For å avslutte med noen ord fra en av mine bekjente østpå (driver svær forretning): " For å overleve må du tilby flere produkter med originalt innhold. Og ikke glemme at det gode humør er en drivkraft som er sterkt undervurdert som en effektiv "salgsmedhjelper".
KONKLUSJON? HISTORIEFORTELLING + GODT HUMØR= REN SALGSDYNAMITT!!