onsdag 21. mars 2018

Ville Kristus kallet Listhaug kristen?

Sylvi Listhaug har sine svorne tilhengere som følger henne på facebook i et antall som er få norske (om noen) politikere forunt. Jeg liker henne men er ikke en av hennes  svorne tilhengere. Å være medlem av en "hjernevasket saueflokk" er ikke min greie. Det er nok av religiøse sekter fra før av.
Som jeg har gitt uttrykk på sosiale medier tidligere, jeg har stor sans for den kontante politiker Listhaug. Hun er befriende direkte og snakker et språk mange forstår.
Men så er det da dette med at hun kaller seg "kristen" med kors rundt halsen som "bevis". Hvilken religiøs bløff! Pontoppidan skriver om hyklere som har kristendommen skinn , men nekte dens kraft!
Sjelden har jeg 100 % subjektiv sett et klarere eksempel enn "superhykleren" Listhaug. Det er rent befriende å betrakte den sjøldiggende frekkheten.
Pontoppidan snakker om ydmykhet, tålmodighet og selvfornektelse som helt elementære kristelige dyder. Han skriver også at en kristens liv skal være hans dåps daglige øvelse. Listhaug er en av de siste politikere jeg tenker på i den forbindelse.
Nå må jeg får skyte inn at jeg som 100 % fritenker betrakter kristendommen som et kulturelt fenomen. For de som betrakter disse eventyrfortellingene som religion, bør da også i liv og levnet praktisere spillereglene. Og det er bl. a. at du ikke samtidig kan tjene Gud og Mammon.
Listhaug var ansatt i et kjent PR-selskap. Og jeg kan ikke forstå annet enn at der dyrkes først og fremst Mammon. En så profitabel Mammon som mulig. Som i alle andre forretningsvirksomheter.

Og det er vel der den tidligere justisminister har lært  kunsten å kommunisere effektivt med sin tilbedende skare. Å kommunisere at hun er "kristen" må jo være fake neews så det holder. Jeg spurte Kristus (har fortløpende samtaler med ham hele tiden) om han betraktet Listhaug som en ekte kristen. "Nei, en ekte kristen skal gi avkall på jordisk gods og gull og følge i mine fotspor", svarte alså Kristus. "Og en ekte kristen skal vende det andre kinn til når han blir angrepet"!!
Er det noen som i sin villeste fantasi kan tenke seg at Sylvi Listhaug vil vende det andre kinn til når hun blir angrepet?? Pressekonferansen på tirsdag var svært så avklarende i så måte.
Jeg er svært så tilfreds med at justisministeren hadde vett nok til omsider å trekke seg, omenn med særdeles lange tenner. En justisminister som presterer å poste primitive anklager mot politiske motstandere på stortingsnivå, har demonstrert (for meg) total mangel på elementær sosial intelligens. Og har ingenting i regjering å gjøre, ettersom hun med denne tankeløsheten beskjemmet Erna og hele gjengen.
Jeg er overmåte tilfreds med at vi har den regjering vi nå har. Og jeg håper faktisk at KrF har vett not til å gå inn i regjering. Dette til tross for at jeg finner hele KrF like lite "kristelig" og "gudelig" som Sylvi Listhaug. Vi trenger mangfoldet. Og vi trenger et kontant FrP i en handlekraftig regjering. Se bare hva Ketil Solvik-Olsen får til av "action" på veifronten.
Jeg må også få uttrykke stor sympati med Jonas Gahr Støre. Han er en  reflektert politiker, en slags tragisk "Johan Uten Land". Han må nok slå seg til ro med at den arrogante selvutnevnte "ørnen" i norsk politikk, fra nå av må forberede seg på å flakse rundt som en forpjusket og forvirret høne i skyggenes politiske dal i lange tider framover. Og at FrP som folkeparti har kommet for å bli.