mandag 14. oktober 2013

Google, Apple og postkontoret i Vancouver

Som "gammeldags" avisoman kjøpte jeg med meg danske søndagsaviser under hjemturen fra Tyskland. En artikkel i Berlingske Tidende var særlig interessant hva angår fremtidens måte å markedsføre på. Den viste til gigantene Google og Apple som ikke bruker penger overhodet på å annonsere på "gammeldags" måte. Det er viktigere å kunne fortelle den RIKTIGE HISTORIE med det RIKTIGE  produkt.
Verden flyter i dag over av butikker ingen trenger og som selger produkter som heller ingen trenger. For min egen del måtte jeg tenke så radikalt nytt for å overleve at jeg i dag betrakter de "vanlige" butikker av i dag som hørende til i steinalderen. Å kjøpe inn noen "vanlige" produkter og henge dem opp i "trøtte" stativer eller hyller er jo den samme oppskrift som har vært i "hundre" år.
Ekspertene mener at fremtidens butikker må være "showroom-aktige".  Livet er jo en reise i fortellinger og opplevelser og veien blir sandelig til mens du går. For min egen del ser jeg nå at åtteseters dinglebenken i Saloon Kakadu er minst like viktig som produktene. Det så jeg tilfulle på lørdag.
Hele poenget er jo at de besøkende skal ta med seg videre på sin livsvei minneverdige sosiale opplevelser som gjør dem mer interessante som mennesker- både for seg selv og andre. Neste påske akter jeg meg nok en gang til eventyrbyen Vancouver. Hovedærendet er å kjøpe en rundt 210 høy totempåle podusert av indianske artister med utskårne ørnehoder som hovedmotiv. Så skal Saloon Kakadu bli enda mer magisk som reisemål. Kanskje jeg må lære meg å danse mens jeg gjør all verdens besvergelser? En fast dag som kun underholdning og med inngangsbillett? Hvorfor ikke?  Vanetenking er som kjent en skikkelig uvane!
Mens jeg nå nevner Vancouver kommer jeg til å tenke på det største postkontor jeg har sett i hele mitt liv. Det dekker et helt kvartal i mange-millionbyen. Og står der som et stort tomt skall og minne om en tid som en gang var før internett. Etter mine opplysninger finnes det ikke igjen vanlige postkontorer i Sverige , og Norge går hurtig i samme retning.  Hvor mange tollkontorer er tilbake? Så det er ikke bare i butikkverdenen at omstillingen presser seg på i rekordfart- med mange, mange "tapere" som ikke klarer å omstille seg. Bare spør de som drev "gammeldagse" butikker i de 7000 tomme butikklokaler bare i London.
Lørdag 27. oktober bærer det av sted - først 16 dager i Hobart på Tasmania og deretter 16 dager i Sydney. Det skal bli interessant å undersøke hvor mange butikker jeg finner som tenker fremover. I Vancouver fant jeg ytterst få. Det er stort sett det samme verden over. For å overleve må det tenkes omsetningshastighet og volum. Og med himmelhøye leiepriser må hver eneste kvadratmillimeter og hver eneste dag utnyttes. Søndagshandel er standarden stort sett verden over.
Når jeg forteller mine hatteselgende kollegaer i Sydney at jeg stenger av 5 uker i daue november uten å ofre omsetningen den minste tanke, nekter de å tro det. Når jeg så føyer til at jeg i tillegg stenger av 3 uker rundt påske, tror de at jeg holder narr av dem. Men som pensjonist har jeg ikke all verdens tid..