tirsdag 15. oktober 2013

Kanonservice hos Egersund Politistasjon

For en drøy måned siden fikk jeg et brev om at jeg skylte angjeldende firma 12700 kr. Hvis de ikke hørte en innsigelse fra meg innen tre dager, betydde det at jeg godkjente kravet!!!! Og hvis jeg ikke betalte beløpet innen fristen (noen dager) ville det påløpe forsinkelsesrente! Frekkhet er jo bare fornavnet! Jeg plasserte selvfølgelig brevet i søppelbøtta , men i forbandelsen hadde jeg bare en vag følelse av navnet. Jeg hadde ikke noengang hørt om firmaet før dette svindelkravet.
Noen dager etter fikk jeg nok et brev fra det jeg antok var fra samme firma. Jeg leverte det inn i postskranken med melding "nektes mottatt". Så fikk jeg en rekommandert sending noen dager senere som jeg også nektet å hente. Etter noen dager nok et brev med gul ramme. Nektet mottatt!
Da jeg i morges fikk enda et brev fra dette firma  bar det til Egersund Politistasjon. Jeg møtte opp i skranken med et uåpnet brev , og informerte om at jeg hadde en anmeldelse på gang. Det gjaldt svindel, forsøk på utpressing og personforfølgelse.
Den blide dame i resepsjonen ba meg vente. Deretter ble jeg sluset inn på et kontor av to andre blide damer. Jeg forklarte saken. Det resulterte i at nestkommanderende på stasjonen med sin blide Moidialekt ankom for assistanse. Jeg hadde ikke åpnet brevet, så jeg ba ham gjøre det, ettersom jeg hadde grunn til å tro at innholdet ville hisse meg ytterligere opp.
Etter flere telefoner fra nestkommanderene, pluss dataassistanse fra en av damene, begynte bildet å demre for meg. Første brev var et direkte svindelforsøk som det florerer av nå på akkurat denne tiden. De forsøker seg så godt de kan og håper på at troskyldige, sakesløse og lettskremte sjeler overgir seg
med en eneste gang. Møter kjeltingene kompakt motstand, gir de opp etter en stund.
Nestkommanderende fikk oppklart en misforståelse etter telefonsamtalene med representanter for det seriøse firma som hadde "pepret" meg med brev.
Grunnlaget for regningen var en leveranse av 40 meter gjerde!  Det var Dalane Sykkelklubb som skulle vært riktig adressat, men var blitt sendt til Dalane Friluft Jakt Sykkel ( min enkelmanssoperasjon) ved en misforståelse. Jeg antar at gjerdet hadde noe med Nordsjørittet å gjøre.

Det jeg lærte av denne operasjonen er at når jeg får brev inneholdende svindelforsøk skal jeg først telle til hundre, og så gå til politiet omgående. Så slipper jeg å bruke det minste unødvendig energi på snyltende og pengeutpressende kjeltringer.
Det konstruktive med saken var at jeg endelig, etter å ha hatt politiet som nærmeste nabo i flere tiår, fikk inspisere den nye politistasjonen.
Den var lys og trivelig og med storartet utsikt. Utfra den kontante kanonservice jeg opplevde i dag blandt staben, fortjener den samme politistab sine behagelige arbeidsomgivelser. Mitt blodtrykk står i stram givakt overfor fremragende og kompetent service  fra flotte representanter stasjonert på Eigersund Politistasjon.
Så derfor, utsettes du for svindelforsøk, strake veien til politiet i Egersund for assistanse!