onsdag 10. august 2016

Usain Bolt bør undervise detaljhandelen

Usain Bolt er selve stjernen i Rio-OL. Ikke først og fremst fordi han er den hurtigste sprinteren noensinne, men fordi han i tillegg vet å underholde til de grader! Derfor er han blitt megastjerne grunnet  denne dynamiske kombinasjonen. Og her har detaljhandelen mye, undelig mye å lære. Å gå i vanlige butikker kun for å shoppe må være en gørr kjedelig opplevelse.
Personlig har jeg kommet så langt med mitt (spesielle forretningsprosjekt) at jeg faktisk mener at mye av detaljhandelen verden over hører hjemme på museum. De som ikke får på plass X-factoren (som Bolt) har lite å stille opp med overfor netthandelen og shoppingsenterne.
Jeg skal sitere fra noen av utklippene jeg har klistet inn i min "Bibel".
"The marketing come down to the power of storytelling". Og det budet adlyder jeg konsekvenst. Historiefortelling er den helt avgjørende grunnmur for de som akter å overleve.
"Bedriftene er veldig opptatt av å utvikle gode produkter, men de klarer ikke å bygge opp den følelsesmessige dimensjon rundt det de skal selge". Et produkt uten en historie er like grått og uinteressant som et menneske uten noen som helst av interesse og historie å fortelle.
"Jeg har troen på showroom-aktige butikker hvor man går for å bli inspirert. Det er en vanvittig markedsføringskanal". Helt enig! Butikker som ikke inspirerer deg som menneske har mørke framtidsutsikter.
" Uansett hvilken gruppe man søker å nå, bør man være annerledes, ha en historie å fortelle". Der har vi det igjen! Interessante historier må til, ikke bare trøtte varer man kan få overalt.
"Butikkene er vår tids teatre, og vi forventer en ny forestilling hver gang!" Se det! Vedkommende har forstått mye.
" Essensen er at det ikke er luksus å shoppe. Det er opplevelsen i butikken som er luksusen. Men alle reglene rundt butikkutvikling, og hvordan mennesker shopper fysisk er så fastgroddee at ingen tør å utvikle dem!"  Vedkommende har også forstått mye.

Jeg vil avrunde med et sitat om hvorfor vi over hele verden har så alt for mange butikker og alt for mange produkter ingen har bruk for. "
" Produksjon, markedsføring og forbruk av UNØDVENDIGE produkter  har blitt hovedbeskjeftigelsen for FLERTALLET i vår sivilisasjon".

Konklusjon?
Alt for mange produkter og alt for få historier  og minnerike opplevelser i verdens detaljhandel i dag.  (De gamle krambuene hadde en sosial dimensjon. Det har ikke shoppingsenterne, som kun er konsturert som en upersonlig salgsmaskin.)