mandag 26. november 2018

Black Friday viser detaljhandelens totale desperasjon, verden over

Julenissen er, ut fra mine informasjoner, en amerikansk oppfinnelse for å få folk til å kjøpe mer. Genialt, her spiller man på familie og følelser. Julenissen er nå like innbakt i Vestens sosiale DNA som Kristus. Miksen av de to er også fiffig utspekulert.
Men nå "bombarderer" amerikanerne oss med stadig nye gimmicks for å folket til å kjøpe mer og mer av ting de stort sett ikke trenger. Hallowen, Thanksgiving og  Black Friday som nå har est ut til å bli Cyber Monday og Black Week. Og så kommer i tillegg romjulssalget, januarsalget osv., osv..
Opprinnelsen til navnet Black Friday er interessant. Etter en sesong med mye røde tall skal nå Black Friday redde hele året over i svarte tall i sluttregskapet.
Jeg er dypt betenkt over at så mange i detaljbransjen  uttaler at "en god julehandel er helt nødvendig for å redde salgsåret". Da lever du sannelig med kniven på strupen!
Når  det gjelder Black Friday ser jeg i både Aftenposten og Aftenbladet i dag at flere butikker like godt boykotter hele "galskapen". En annen sak er at du kan muligens spare store penger på  å vente med å kjøpe en flatskjerm som er på "Black Friday tilbud". Jeg så et eksempel i en av mine aviser at vedkommende sparte rundt kr.  10 000 med å vente til etter Black Friday.  Flatskjermer og mobiler fornyes i et altfor rasende tempo. Det betyr særdeles gode og reelle tilbud for de som har is i magen og følger med i timen.
Men for en som har stått "bak disk" i 60 år, er det som bekymrer mest for framtiden, er at netthandelen vil utrydde mang en småbutikk , for ikke å snakke om småprodusenter! Når Amazon & Co. kontrollerer salgskanalene, hva har da produsentene å stille opp med? Skal disse hardt pressede produsentene få omsatt sine produkter, så er det på nåde av nettgigantene som også bestemmer prisene! Vi snakker nå om en ny over- og underklasse i detaljhandelen- verden over.
Skal da alle i detaljhandelen bare legge seg på rygg og gi helt opp? Å, neida!!
Krisen og revolusjonen i detalhandelen åpner for  uendelig muligheter!
Det er bare å tenke helt nytt og bake inn mest mulig uforglemmelige opplevelser i konseptet. Men- det betyr igjen at du som butikkdriver  må være virkelig frittstående og selvstendig, Og produktpakken må kun finnes hos deg- verden over! Som ikke kan selges på nettet!
Og de (for meg) helt avgjørende elementene i produktpakken er: personalet og det sosiale miljø, arkitektur og innredning,  kvaliteten og originaliteten på det som selges. Kort sagt-X-faktor!!!
Dette gjelder etterhvert like mye spisesteder som butikker. Kanskje enda mer!
For i denne overdøvende larmen fra reklamen, overalt og hele tiden, er det kampen om forbrukernes tid og oppmersomhet som er like viktig som pengene. Klarer du de to første, kommer pengene automatisk.
Men- uansett om jeg hadde vært i restaurantbransjen, underholningsbransjen eller detaljhandelen- å eie mitt eget lokale hadde vært den absolutte forutsetning. Å leie hadde (for meg) resultert i å ha blitt virkelig leilending. Da lever du på nåde av utleier og kan ikke legge langsiktige nok planer for driften.Jeg tenker med gru på leiene jeg fikk høre om i Zürich på korte kontrakter!

Konklusjon?
Eier du ditt lokale på sentral tomt, har gode medarbeidere, originalt konsept og produkter, så lever du  i svært så interessante tider med maange muligheter. Jeg glemte i farten at du må også beherske engelsk flytende, skriftlig (helt avgjørende) og verbalt. Sterk  aksent er ingen hindring. Det er bare sjarmerende.. Og ja, kan du i tillegg til alt det andre jeg har listet opp, også ha varm sjarm, vinner du!