mandag 17. august 2020

 Dette innlegg sendte jeg opp til DT 31/7. Det var skrevet ut fra ordtaket "at den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, den har fattet begge deller like dårlig". Jeg regnet med en tilbakemelding om at denne kanonade  måtte barberes (selvsagt), men jeg hørte intet fra debattredaktøren. Så ettersom jeg ikke må ta hensyn til DT sitt ansvarlige anstendighetsnivå, så publiserer jeg innlegget i originalversjonen på bloggen for å bevise at gnisten og samfunnsengasjementet ennå er til stede i fullt mon. Ta det enten som underholding, tragikomedie eller absurd teater.

Vindmøllenes herjinger i uerstattelig norsk natur, kan enhver som har synet i behold observere. Og bankkontoene til de "smarte utbyggerne" kan også observeres. Og fortjenesten er i millardklassen- for utbyggerne. Og tilbake sitter lokalsamfunn med litt lommerusk,  og framtidig ansvar i mangemillioners-klassen for fjerning av søppelet ved navn vindmøller. Når den hensynsløse grådighet konkurrerer med politisk himmelropende naivitet i idrettsgrenen Total Miljømessig Uansvarlighet,er resultatet en tragedie for kommende gerenasjoner.

Jeg trodde det var vanskelig å toppe dette vanviddet. Men det karer sannelig det politiske miljø i Eigersund. At Dalanes natur raseres av vindmøller var ikke nok. Nå er det gruvedrift som gjelder i Helleland/Lund. Utbyggerne har stjerner i øynene når det gjelder fortjeneste-mulighetene. Og da blir milliardene fra Vindmølle-Voldtekten vekslepenger i sammenlikning. Og derfor var det viktig for de samme "interessenter" at en effektiv ny E39 på ingen måte måtte forstyrre mange-milliardfortjenesten. Som lydige springgutter har Eigersunds politikere satt "himmel og jord" i bevegelse for legge E-39-traseen utenom mineralforekomstene. Her skal være åpent dagbrudd! For da tjenes det enormt mye mer penger enn hvis du må operere " underjordisk drift.

Kom ikke å fortell at miljødeleggelser ikke lønner seg. Og at politikerne er lydige faddere for denne type "forretningsvirksomhet", forteller jo bare om et "ansvarlig demokrati" som råtner innenfra.


Dette innlegg er skrivet fra mitt 100% subjektive ståsted og er nødvendigvis ikke "objektiv sannhet".



Som en tilføying her på facebook må jeg tenke på Pave Johannes Paul sine visdomsord: "Dumheten er en gave fra Gud. Men den bør ikke misbrukes".  Når vi nå opplever Trump i fri dressur, forstår vi paven bedre og bedre.