mandag 24. oktober 2011

HVORDAN OVERLEVE SOM FRITTSTÅENDE SPESIALFORRETNING?

Hvis jeg idag skulle levd av å være omreisende foredragsholder knyttet til problematikken rundt overskriftsspørsmålet, var det noen ABSOLUTTER som måtte være på plass.
Det første er lokalet som må være innredet som et opplevelssenter. Videre måtte du ha en varesammensetning som du er alene om på verdensbasis. Og så må du eie både lokale og produkter og har derfor råd til å tenke som kineserne og japanerne - LANGSIKTIG.
Helt avgjørende er det at du har en  aldeles original historie å fortelle og som gir produktene dine en helt særegen idenditet. På samme måte som kjenningsmelodien til de store filmepos gir filmene en magisk dimensjon. Bare tenk på Gudfaren, Titanic, Doktor Zhivago, Lawrense of Arabia m.m.
Her må tilføyes at alt står og faller med historiefortelleren eller fortellersken. Vedkommende bør i tillegg til et visst underholningstalent også la det hele hvile på et urokkelig seriøst grunnlag. Alvor uten humor er ikke til å holde ut, og humor uten alvor er uinteressant.
Hva enten jeg i dag skulle drevet et seriøst bordell eller like seriøst bedehus, or whatever, ville jeg brukt denne oppskriften.
Skulle jeg drevet en spesialforretning bygget over samme lest, burde denne vært i en liten og oversiklig by med en snau halv million mennesker rundt en time kjøretur unna.

I dag fungerer kjedebutikkene som en finere form for søppelhaug  midt mellom den fysiske fabrikken og den egentlige søppelhaugen. Og tiden det tar å bringe de ferdigproduserte produktene fra fabrikk til søppelhaug blir kortere og kortere år for år.
Og for at dette skal fungere, trenges hjernevaskede og helt amerikansk-overfladiske forbrukerroboter. Nå ser det faktisk ut som denne modellen ikke er bærekraftig lenger. Arbeidsledigheten i USA og Europa har bitt seg fast. Og folk som ikke er i arbeide, har ikke penger å forbruke. Og slettes ikke på all slags unødvendig dill,dall, pynteting og annet fjas.
Det skal bli interessant å følge utviklingen i tiden som kommer.
Et viktig råd til slutt. Hvis du skal drive salgsvirksomhem , så selg for all del ikke produkter. Selg TJENESTER. De som VIRKELIG tjener penger er de som fakturerer timer i hopetall. Enkelte opp i mot kr. 3000 timen. Og glem ikke definisjonen av en konsulent. "En konsulent er en person som låner uret ditt, forteller deg hva klokken er , og så sender deg regning."