Rica Nidelven har på kort tid overtatt hegemoniet på hotellfronten i Trondheim og satt gamle storheter på sidelinjen. Spesielt grunnet Norges mest berømte og beste frokost hvor kokkene opptrer som showmastere. Hotellet er derfor blitt en snakkis og et reisemål i seg selv. Hotellbesøket har blitt en opplevelse for livet.
I mitt lille enmannsforetagende ( tidligere komplett sportsforretning) har jeg syslet med de samme tanker. Det er nemlig så alt for mange unødvendige produkter og kjedelige og like butikker verden over.
Så derfor la jeg en plan for endel år siden som nå går i oppfyllelse.
Først måtte jeg innrede lokalet på en måte som gjorde at noe lignende ikke finnes på moder Jord. Så måtte jeg finne noen produkter som jeg var alene om i denne verdensdelen. Produktene måtte ha en berettigelse og stil som gjorde at hver eneste voksen person kunne gjøre seg regelmessig nytte av dem i mange år. Nærmarkedet skulle være hele Norge. Nå har dette vært på plass et par år og forandret hele min yrkestilværelse.95 % av salget er utenfor Dalane, akkurat som planlagt.
Og i forkant av ølfestivalen nå på lørdag fikk jeg testet ut en ny måte å presentere australproduktene på. Og det er businesshow. Det består av at deltakerne sitter rundt på benkene inne i det tidligere sauehus i bunnen av butikken. Så skifter de om å gå som mannequin på catwalken. Til allverdens lystelige kommentarer.
I ellevetiden toget 4 humømørfyllte par inn i geskjeften. Og som seremonimester satte jeg dem i gang inne i Saloon Kakadu (sauehuset) og overlot dem til seg selv. Jeg fulgte diskre med på utviklingen. For et show det ble! I den følgende timen avløste den ene latterbølge den andre. Og det hele rikelig fulgt av saftige kommentarer. Denne timen kommer de aldri til å glemme.Det kommer til å bli en snakkes i miljøet med refrenget "husker du da vi var på catwalken i Egersund".
Det hører med til historien at det ble solgt for rundt kr. 5000,- til gjengen uten at jeg behøvde si et kløyva ord. Det eneste jeg gjorde var å ta imot betaling og putte australskjortene i sannsynligvis klodens mest stilige bærepose i vantett bomull. Den er designert av kunstmaleren Harald Sørensen og skiller seg klart ut på allverdens flyplasser. Som et interessant punktum på lørdagen kom det femte par av gjengen inn i saloonen. Mann og frue hadde truffet de andre fire par på byen med sine Saloon Kakaduposer med tegningen av den mektige vær i all sin hornprakt. Frue nr. 5 ble så forelsket i bagen at hun ordret mannen til å kjøpe autsralskjorte slik at hun fikk bagen! Den er ikke til salg, men følger med Kakaduproduktene solgt i Saloon Kakadu. Det siste opplyses ikke om før etter kjøpet. Det skal ikke være noe lokkemiddel, men komme som en virkelig gledelig overraskelse og et minne for ettertiden.
Hvis dette blogginnslag er reklame for noen, så er det for byen Egersund. For på dette kunstverk av en bag står det nemlig under den mektige vær: FROM AUSTRALIA TO EGERSUND.