Ved siden av Gillette (barberblader) var det vel neppe noen andre produsenter på verdensbasis som så til de grader dominerte en bransje som Kodak gjorde. Nå er Kodak konkurs, noe som var like utenkelig for år tilbake som det å drive gardsbruk på Mars.
Kodak fikk sitt første vareslskudd i 1984 da Fuji ble offissiell levereandør av fotofilmer til Los Angeles olympiaden i 1984. Fuji klarte å fornye seg og driver i dag en solid forretning. Ifølge avisreportasjene var det en kombinasjon av hovmod og komplett udugelighet som førte til det utenkelige fall av Kodak.
Å drive forretning i dag på alle plan medfører kontinuerlig oppdatering av de siste utviklingstrekk i samfunnet. Jeg husker da de første kunstoffski kom. Vi hadde den gang ørten skiprodusenter i Norge, og ingen hadde tro på kunststoffski. I dag har vi igjen en skifabrikk i Norge, og den er eiet av utlendinger.
Når det gjelder den sportsbransje som jeg en gang slavet i, er det interessant å registrere situasjonen rett nå. XXL har så til de grader tatt konkurrenten Gresvig på senga. Mens XXL vasser i penger , er situasjonen stikk motsatt for Gresvig. Det var i siste liten før jul at Gresvig klarte å reforhandle sin milliardgjeld etter store underskudd.
Nå har Gresvig hatt samling i bunn og har varslet ny offensiv. De skal ikke lenger kopiere XXL heter det. Det skal bli spennende å se hvilken profil G-max og de øvrige G-sportsforretningene skal legge seg på i framtiden.
Og så har vi noe som heter Internett. Et firma som Fjellreven konkurrerer nå med sine egne fysiske forhandlere. (Etter 40 år er jeg nå ute av Fjellreven-systemet). Det er det samme som skjer i USA. Kundene gå inn i butikkene, sjekker størrelser og farver fra de forskjellige produsenter og kjøper så billigere på nettet. Så forsvinner gradvis de fysiske butikkene og kundene står til slutt igjen som de store taperne. Den gammeldagse og personlige servicen forsvinner.
Min konklusjon er klar. Alt det som kan selges på nettet bør de "gammeldagse fullservicebutikkene" styre unna. Aller helst bør butikkene være så spesialiserte at de varene som selges , finnes kun der i hele verden! Det er den eneste måte å konkurrere med nettet på, som jeg ser det.
Framtidens handelsmønster skal bli interessant å følge.