fredag 27. april 2012

HOS STARBUCK I BALLARD

Ballard bydel i Seattle har spesiell interesse for nordmenn. Helt frem til rett etter krigen var det en av de mest konsentrerte Norge-koloniene i hele USA. Nå er de ikke mange tilbake. Dette til tross- på de sykkelverkstedene jeg var innom var mentaliten og det menneskelige klima veldig "norsk".
Det som var en stor turistattraksjon ,og som jeg ikke visste om, var de veldige slusene flankert av laksetrapper, hvor elven renner ut i sundet fra sin ferd fra lake Washington. Dette var det dimensjoner over. Og så var det faktisk også en park i Ballard.
Når jeg først  var i Seattle var det en selvfølge at jeg måtte innom en Starbuck kaffebar. Starbuck startet  jo i Seattle og har sitt hovedkontor her. Imidlertid syntes jeg ikke de Starbucks jeg fant i downtown Seattle var spennende nok.
Det var imidlertid til de grader den Starbuck jeg fant i Ballard. Sjefen ble interessert da han hørte jeg kom fra Norge. Han visste at Norge var et  av de mest kaffedrikkende folkeslag i verden og hadde topp kaffe. Derfor måtte jeg drikke kun Starbucks mest utsøkte kaffe. Den fikk jeg levert rykende fersk. i en plast-take-away kopp.
Det var stappet med besøkende av alle typer. Møbleringen var også veldig diversifisert med alt fra barkrakket til dype sofaer. Det var faktisk en verden for seg selv. Jeg merket også fort at denne Starbuck hadde en sentral plass i livene til gjestene. De fleste bar preg av å være daglige stamkunder.
Som jeg satt der begynte jeg etterhvert å forstå Starbuckkoden. Den består av profesjonell, attraktiv og vennlig betjening. Renholdet er også et eksempel til etterfølgelse. Og så syder hele lokalet av liv og kontrollert action.
Du bestiller kaffen og følger hele bryggeprosessen. Kaffekanner med halvlunken kaffe er bannlyst her. Den kaffe du får er rykende fersk og i toppklasse når det gjelder smak og aroma.
Så alt i alt var dette for meg en overraskende positiv overraskelse. Og jeg er i utgangskpunktet ytterst skeptisk til kjeder som Starbuck.
Den negative overraskelsen i Ballard var det fiskemåltidet jeg fikk på en restaurant. Det var skrale saker og lå lang under kvaliteten på det jeg opplever regelmessig på Hauen Kro.
Så alt i alt- er dere i Seattle- ta dere en tur til "norske" Ballard. For shoppere er det mange spennende og originale butikker.