onsdag 15. juli 2015

Detaljhandelen verden over bør lære av Tour de France

I disse virkelig utfordrende tidene for verdens fysiske handel(Det heter det nå!) bør detaljhandelen kanskje lære av Tour de France. Hvis det hadde kun vært en konkurranse i å komme seg hurtigst framover en gitt distanse på en racersykkel, hadde det kun vært interessant for de aldeles sykkelfrelste.
Men det er alt det andre rundt denne verdens mest unike konkurranse som gjør at den appelerer til mange flere enn akkurat blodfansen.
Å høre på Johan Kaggestads sonore og behagelige stemme når han beskriver historie og landskap rytterne beveger seg i, er i seg selv en stor opplevelse. Det dramatisk skiftende landskap, byer, kirker og det hele er i tillegg en enestående kombinert kulturell/geografisk happening. Sympatiske Dag Otto Lauritzen tar seg av det sykkel-faglige og humørboblen Christian Paasche tar seg av underholdningen. Det perfekte TV-trekløver!
Hva kan så den forsvinnende detaljhandelen utenom shoppingsenterne og netthandelen lære av Tour de France?
1. Du må ha enestående historier å fortelle. (Som Johan Kaggestad)
2.Du må ha omgivelser som finnes kun finnes akkurat her. (Som Tour de Frances magiske Frankrike!)
3.Du må være dønn kompetent og seriøs, og helst sympatisk og sosial. (Som Dag Otto).
4. Du må tilføre din forretningsvirksomhet en god del underholdning. (Som Christian).
5. Du må ha et helt enestående og ettertraktet produkt å selge, som finnes kun hos deg worldwide! (Som "produktet" Tour de France).
6. Du må ha  stålkontoll på økonomien. (Som arrangøren av Tour de France).

Hvis jeg skulle vært foreleser for den fremtidige fysiske detaljhandelen i byenes gågater ville jeg fremhevet disse seks punktene som må være på plass.
Samtidig som du må eie ditt fysiske butikklokale pluss være helt frittstående (ikke kjedemedlemskap).
Du må samtidig ha direkte kontakt med produsenten (ingen fordyrende mellomledd).

Du må helgardere deg overfor nettet slik at du ikke blir utsatt for de moderne butikktyver som opererer helst i sentra og storbyer. De stjeler ikke produkter, men din tid. De prøver ut det de kan tenke seg å kjøpe, fotograferer det og shopper på nettet. Derfor må du ha dine helt egne produkter som kun finnes hos deg.

Det skal blir interessant å betrakte revolusjonen i varehandelen. De som ikke er våkne kommer til å stå igjen på perrongen. Akkurat som i Tour de France. Hvis du ikke er våken når bruddet går, så er løpet for ditt vedkommende kjørt!
Akkurat nå interesserer Touren mye mer enn varehandelen. Hvis Alexander kommer inn blandt de 10 beste i spurten på Champs de Elysses neste søndag er iallefall jeg fornøyd. Jeg stiller ikke større krav. Vinner gjør uansett Mark Cavendish.. Det er også å håpe at Edwald kan vise litt igjen på enkelte gjenstående etapper.
Vi seere er uansett de store vinnerne med den totalpakken Tour de France på TV er.
LEV!