onsdag 24. februar 2016

Internettet kratsjet- hva nå?

Tidlig lørdag morgen (0600) var jeg ute og hentet Aftenbladet - og- som et ledd i lørdagsrutinen- var jeg innom kontoret og sjekket facebook m.m. på nettet. Meldingen på skjermen var klar: Det oppnås ikke kontakt med serveren. Blodtrykket steg til over Mount Everest. Forretningsmessing er jeg helt avhengig av nettet, men privat kunne jeg godt unnvære det noen få dager.
Telefon kl 0900 til helt uunværlige Jarle Hovland. " Hva gjør jeg nå?" "Ring Telenor 05000!" Så ble gjordt. Så etter den sedvanlige prosedyren med alle de trinn (trykk 1, trykk så 2 osv.) på mobilen jeg måtte gjennom, kom jeg omsider fram til en herremann med sympatisk Totendialekt. Han var fra Søndre Land. Så først diskuterte vi kommunesammenslutning, og han ga klar beskjed at noen sammenslutning med Nordre Land kom ikke på tale. "Akkurat, samme borgerkrig som her i Rogaland", svarte jeg. Det hører med til historien at jeg først presenterte meg med mitt kundenummer. Jeg tror det er lurt å ha dette på mobilen slik at prosessen går greit. Mannen var servicevennligheten selv, og kl. 1000 mandag morgen står egersunder Mads Skåra utenfor fra serviceselskapet Telenor hadde kontaktet. (Ingen problemer med å komme seg gjennom helgen uten facebook, AppleTV og Nettflix).
Det viste seg at modemet (koblingsboksen) var kaput. Det ble skiftet ut, den blide og kompetente Mads kontrollerte at nettet fungerte. Det gjorde det- til en viss grad da jeg sjekket det senere. Tastaturet virket ikke! Opp i lesestuen for å kontrollere AppleTV og Nettflix. Heller ikke dette fungerte! Jeg ringte Jarle som lovet å komme tirsdag ettermiddag. Da jeg nevnte dette med tastaturet, mente Jarle at forbindelsen mellom tastatur og "den store kraftstasjonen" var blitt brutt. Så da var det bare å sette igang total opprydning i kabelvirvaret bak den store kontorpulten. Så gjorde jeg den feilen at jeg trakk ut alle kontaktene for restarting. Den løse kabel fra tastaturet fikk jeg på plass, men fortsatt var skjermen mørk. Omsider gikk det opp for meg at jeg måtte trykke på påknappen under skjermen ned til høyre! At det går an!
I går ettermiddag kom blide og kompetente Jarl og fikk demonstrert hvilken fremifra eksperet han er. Årsaken til at AppleTV og Nettflix var falt bort var at disse hadde skrevet "kontrakt" med det defektive modemet. Derfor måtte ny kontrakt skrives det nye modem. Og derfor et godt råd til alle mine facebookvenner- sørg for å ha alle tallkoder samlet i en stor konvolutt!! Ettersom jeg hadde sikkerhetskoden (6 tall) for både Nettflix og AppleTV gikk Jarle i gang og etter en (for meg) innviklet prosedyre, var Nettflix og AppleTV oppe og gikk!
Jeg fortalte Jarle at han fra nå av befant seg innlemmet blandt min "uunværlige treenighet", doktor Ole Gunnar, kiropraktor Atle og tannlege Olaf, slik at det ble en kvartett. Jarle aksepterte at doktoren sto øverst med kiropraktor rett under, men han forlangte å stå foran tannlegen! "Den magiske gullrekke er nå justert slik at Jarle er nr. 3. Det forteller noe om Jarles prestasjon at jeg under ingen omstendighet kunne tenke meg en annen tannlege enn dyktige og humørfyllte Olaf.
Men, den som i tillegg imponerte meg indirekte, var Arnt Olav Klippenberg. Det var han som ordnet prosedyren i sin tid med Nettflix. Jeg regner han som en av Dalanes mest habile halvproffer når det gjelder elektroniske media. Som min gode venn har han , sammen med Jan Erik Vatnamot, vært aldeles uunværlig flere ganger. Så disse to er helt i tet når det gjelder venner du kan stole på!