torsdag 23. juni 2016

Siloen, Kodak, Nokia, Coca Cola og sportsbransjen

Kodak regjerte i sin tid verdens fotoindustri med totalt monopol på fotorullene. Arrogansen fra firmaet gjorde at dette allmektige monopol ble helt borte på rekordtid. På filmrullene fikk de konkurranse av Fuji. Fuji er meget oppegående den dag i dag, ettersom de klarte å fornye seg.
Det klarte derimot ikke Nokia. Nokia var så gigantisk for få år siden at de sto for bortimot en fjerdedel av Finnlands nasjonalprodukt. I dag er velmaktsdagene bare et fjernt minne. Oppsigelser av titusener er dagens situasjon. Det interessante er at smartphonen gjorde både Kodak, og langt på vei Nokia overflødig over natten. Du snakker om å finne opp et hendig fotoapparat som du også kan bruke som telefon! I menneskehistorien må Steve Jobs være den som mest og totalt har endret menneskerasens hverdag.
Jeg fikk oppleve fra innsiden ( på 3 gardsbruk i Bjerkreim og Helleland!) da siloene på 1950 tallet erstattet høyløene. Så kom rundballene, og siloene over det ganske land står som museumskulisser over en tid som var. Akkurat som låvebruene, som desverre forsvinner som minner om hestens og gardsfolkets slit.
Når det gjelder produkter i varehandelen, er det produsenter av tjenester (Facebook, Google o.l.) og produkter som kan brukes, konsumeres og benyttes av alle (cola, øl,smartphoner) som i dag tjener uhorvelig med penger. Du drikker den samme cola og bruker den samme smartphonen, enten du er en 200 cm høy svart mann i tjukkeste Afrika eller en hvit dame på 150 cm. i Norge. Du selger igrunnen bare et eneste produkt og får en enorm omsetningshastighet og ikke minst volum.
Det tok meg en setning i 1960 overfor min far til å si farvel med den ytterst primitive "kristendommen" i min barndoms sekt, som er ( jeg skriver er!) overbefolket av (religiøst sett!!) komplette hjernevaskete idioter.
Men det tok meg nesten 50 år til å komme meg ut av sportsbransjen ,som på sin måte var (jeg skriver var!) overbefolket av (økonomisk sett!!) like komplett hjernevaskete idioter. Og i så måte var jeg den mest hjernevaskede av alle! Alt skulle være så seriøst. Jeg glemte fullstendig bort at det måtte tjenes penger. Et evig økonmisk stress og slit! I så måte er jeg i dag i stikk motsatt situasjon!
Her skal du drive med produkter for 4 forskjellige sesonger! Vinter med ski, skøyter og tekstiler for kalt vær.  Vår med sykkel og sportsfiske.  Sommer med turutstyr. Og høst med jakt og jaktutstyr. Og alt dette skal du ha i forskjellige størrelser og farver! Og så må du dumpe det du har til overs når sesongen er over. For neste sesong er det nye farver og modeller på ski, sykler og det hele. Og i motsetning til cola og ølprodusentene har du hengende over deg garantiansvaret og reklamasjoner som en konstant mare! Ikke har du kontroll på produksjonen, og ikke har du kontroll på bruken! Du er klemt mitt imellom i dødens posisjon. Omsetningshastighet og volum? En "gammeldags" alt-mulig-sportsbutikk kan bare glemme det. Heldigvis forsvinner disse slavevirksomhetene i rekordtempo. Nå er det netthandel og XXL som lager vei i vellinga og tjener penger i søkk og kav.  Gresvig som trodde de "regjerte alene" i sportsbransjen i Norge, ble tatt fullstendig på sengen og kaver i dag med underskudd og en gjeldsbyrde som kunne ta nattesøvnen fra noen og enhver. For min egen del  kan jeg i dag som fast ansatt i NAV slippe å tenke på at jeg må selge.  Kontoen fylles opp regelmessig av NAV, og de australske produktene jeg er alene om i Europa selger seg selv! So what?