tirsdag 8. oktober 2019

Oppvåkning i ekstrem bakrus midt i en diger kaktus på Sicilia

Bjørn Arne Slettebø er en av de tre eierne av Easy (tidligere Corner). Min oldefar Theodor Sagland er tipp-tipp oldefar til Bjørn Arne. Så vi har begge Saglandsblod i årene. Av blåeste sort!
Etter en middag på Hauen for ca. et år siden fortalte  Bjørn Arne meg at han var ute etter en ny  og helst så spennende drink som mulig i "den nye pub/kaffe-kafe med tilbehør" Da  fortalte jeg ham en fantastisk historie som mulig kunne være grunnlag for nettopp en grensesprengende  drink, og navnet skulle være  Cactus Paradiso. (Navnet er nå patentert.)
Når jeg nå offentliggjør historien forstår du hvorfor navnet må være nettopp Cactus Paradiso. Påsken 2001 var jeg på Sicilia. Målet var "mafia-hovedstaten" Corleone. Den opplevde jeg og mye mer. Men det mest minneverdige var landsbyen Scopello (fredet av UNESCO). Hele landsbyens sosiale liv roterte rundt en kunstferdig overbygd brønn midt på landsby-torvet. (Klikker du deg inn på Google Earth så ser du den). Å sitte i restaurantveggen og betrakte alle de som kom for å fylle opp vannflasker og vanncontainere var stor underholdning. Det var esler, små lastebiler, traktorer, sykler og i det hele tatt.
Jeg ble kjent med en sauegjeter som levde sitt enkle liv rett i utkanten av Scopello. Han levde sammen med sine Comisana-sauer med de digre jur. Hans inntekt var å selge melken.
Nå må jeg få innskyte at hvis jeg skal til himmelen, så må der være sterk lukt av sau og lyden av  sauebjeller og sauebreking, pluss hund og sauegjeter. De magiske øyeblikkene da onkel Sigvart og jeg jagde saueflokken tidlig i juni gjennom heimemarka på vei til Hovlandsheia i Helleland står for meg den dag i dag som selveste Paradiso.
Under Sicilia-oppholdet bodde jeg på et hotell en mil fra Scopello. Den påsken var det isnende kalt på Sicilia, og jeg var glad at jeg  hadde tatt med oilskin-jakken.
Jeg bestemte meg for at jeg skulle sitte en hel dag , fra  morgenen av,  i restaurantveggen ved Scopello og betrakte det fascinerende sosiale livet rundt landsbybrønnen, ca. 15 meter unna. Øl, brennevin og drinker har jeg ikke noe særlig forhold til, men rødvin derimot, det må til innimellom. For i rødvinene har du de tre elementer vi mennesker ikke kan leve foruten- sol-jord-vann.
Gjennom en lang dags ferd mot natt glemte jeg meg fullstendig bort. Rødvinen var så alt for god! Og fra da av og fram til "oppvåkingen" er jeg helt blank.I en blanding av ekstrem bakrus, fantasi, drøm og solstråler  trodde jeg at jeg langsomt våknet opp i selveste Paradiset! For det var intens lukt av sau rundt meg (hvilken parfyme!), breking av sauer klangen av sauebjøller og voff-voff lyder fra en hund.

Det eneste som forstyrret følelsen av Paradiso,  var noen stikkende pigger i nakken. Da jeg omsider  sånn noenlunne langsomt klarte å fokusere mine rødvinssprengte øyne, forsto jeg raskt at jeg ikke var havnet i Paradiso, men tvert i mot kavet for harde livet oppe i en diger kaktus på Sicilia!!
Saueflokken beitet fredelig på sletten rundt kaktusen, og sauegjeteren sto rett under med smilende ansikt og gapende munn og holdt rundt sin sauehund.Det må ha vært et syn for guder! Hvordan jeg har forflyttet mitt legeme fra restaurantveggen og opp i kaktusen vil for alltid være et av mine livs mysterier. Men ned kom jeg greit nok, ved hjelp av sauegjeteren og han  støttende lange stav.
Så nå jobbes det på Easy for etterhvert å komme opp med  planlagt verdens mest kanon  drink basert på en aldeles vanvittig historie fra virkeligheten. Lykkes Easys eiere, Arild, Bjørn Arne og Eivind  med å komponere en drink som gir gjestene bare en promille (!) av den overjordiske, magiske, himmelske og paradisiske følelsen jeg opplevde under oppstandelsen i kaktusen på Sicilia, ja, da har Egersund fått en ny attraksjon!
Til slutt vil jeg i denne sammenheng sitere pastor Torsten Møller: " Hvis livet bare blir arbeid, uten noe eventyr eller tull, så blir det jo tomt". Slik en nitrist eksistens vil iallefall ikke jeg ha! Derfor!