mandag 11. mars 2013

Har butikk og varer, men mangler innhold.

Overskriften så jeg forleden i en av mine mange aviser.
I dagens Stavanger Aftenblad var der en helside med overskriften:
Kundene vil ha mer enn bare shopping.
Hele artikkelen dreier seg om at varehandelen er blitt dødsens kjedelig.  Folk savner rett  og slett en viss underholdning. Artikkelforfatteren etterlyser nisjebutikker som skiller seg blandt den grå grauten av kjedebutikker som er de  samme overalt. Og, for meg, har alltid kjedehandelen vært fundamentert på at butikkdriverne OG kundene er nyttige idioter for de som eier bygningene OG kjedene.
Shoppingsenterne som bare har butikker og varer, men mangler minneverdig innhold, vil gradvis få det stadig hardere med å overleve. Netthandelen vil etterhvert eksplodere. Da vil shoppingsenterne bli redusert til en sosial treffeplass og varmestue, og et sted hvor de besøkende orienterer seg om det siste innen mote. Så vet de hva de skal ha og går hjem og shopper det billigere på nettet.
Et par som ble intervjuet av journalisten påpekte" at kjøpesentre er en møtearena for folk i alle aldre, og hvor kosen er like viktig som handelen. Det kunne vært mer arrangement og underholdning på kjøpesentrene".  
For min egen del har jeg visst lenge hvor det bar hen og tatt mine forholdsregler. De som driver småbutikker, som jeg, og ikke har forberedt seg på revolusjonen i varehandelen, kan få en brutal oppvåkning.
Da jeg i forrige blogg skrev at Satan var flyttet inn på shoppingsenterne, hadde jeg ikke sugd dette av eget bryst. En kjent skribent skrev forleden "shoppingkulturen i shoppingsenterne er kultur fra Helvete!"
Hvis du en gang går gjennom den koselige gågaten i Veile, Danmark, gå den til endes og opplev hvordan det en gang var da forbrukerhandelen hadde en slags sjel. At gaten skjemmes av tilbudsvarer i haugevis utenfor butikkene ødelegger ikke kulissene. Og når du har gått gaten til endes over broen ved elven, gå inn på direkten i det nye shoppingsenteret! Det er som du kommer inn det varmeste Helvete og iskalde sydpolen- samtidig!
Nå er jeg på ingen måte en som synes alt var så mye bedre før. Det være så langt derifra. Men i det hektiske jaget av i dag har vi mistet en menneskelig dimensjon i varehandelen, desverre kanskje for godt.
De hoteller og spesialbutikker som klarer å selge minneverdige opplevelser som etterlater et livslangt avtrykk hos mottageren behøver ikke frykte hverken salgsmaskiner eller internett.
I fjor bodde jeg 14 dager på et helt o.k. hotell i Seattle. Men så dumpet jeg inn til lunsj på Edgewater Hotel. Inne i hotellresepsjonen hadde de en bjørkeskog! Og resten sto helt i stil! Og dette er et femstjernes hotell til tostjernes pris. Der skal jeg bo i neste uke- før Vancouver.
Bjerkeskogen (og hotellet) glemmer jeg aldri! Jeg gleder meg som en unge!
Google deg inn på Edgewater Hotel, Seattle så forstår du hva jeg mener med et hotell som har værelser og originalt, berikende og minneverdigt (for livet!) innhold!!