torsdag 28. august 2014

Havre til en død hest

I lokalavisen refereres til "lokale krefter" som vil få nytt liv i et døende Egersund sentrum. Til det kan jeg bare kommentere at det er like fåfengt som å få den "unge generasjon" til å lese papiraviser eller å gå tilbake til sveivetelefonen. Eller gi havre til en død hest.
Jeg har holdt hus i Egersund sentrum i nesten 70 år og har fulgt samfunnsutviklingen på nært hold. Det har vist gått hus forbi at det er noe i dag som heter fjernsyn og internett. Det er der, og spesielt på nettet og mobilen at folket tilbringer sin tid. Hva er det så er så spesielt med butikkstrukturen i Egersund? Er det butikker eller spisesteder som er så interessante at folk reiser langveisfra for å oppsøke dem? Jeg stiller bare spørsmålet.
Hvis Egersund hadde hatt like mange innbyggere som Haugesund, hadde vi ikke hatt et Eikunda Amfi midt i byen. Kjøpesenterne ville da vært plassert på Slettebø. Som det nå er har vi fått den moderne utgaven av "kjøpmannen på hjørnet" i form av nettopp Eikunda "kjøpesenter". Vi har i så måte vært veldig heldige.
Personlig ser jeg nå at jeg har vært ekstra heldig som kan trappe ned mitt arbeid gradvis.I en alder av 70 år har jeg aldri vært mer "fit for fight" enn nå. Når Olaf Thon i en alder av 90 kan holde trøkket oppe, så hva så? Jeg forstår veldig godt de som går til rettssak mot staten for å få lov å stå i stillingen til fyllte 70. Skulle jeg nå pensjonert meg ville jeg blitt helt "tussete". En dame , tre,fire år eldre enn meg , sa at etter hun ble pensjonert følte hun ikke lenger at hun var med "i det virkelige livet".
Å være til nytte og bidra med noe meningsfullt overfor sine medmennesker må jo være den absolutte luksus. Du forfaller ikke så fort som når du ikke lenger deltar i "det virkelige livet".
En bekjent av meg fortalte at hans far (rundt 90) hadde som mål å utføre et selvpålagt oppdrag hver eneste dag. En virkelig konstruktiv utfordring!!
En annen bekjent (alder 92) fortalte meg engang at det sikreste tegn på at du var blitt gammel, var at du ser mer bakover enn fremover!
Nå kan vi ikke gardere oss mot kreft, hjerteproblemer eller liknende. Livet er i så måte blodig urettferdig. Men vi kan leve det livet vi nå en gang har fått utlevert med å observere noen enkle kjøreregler.
Aristoteles Onassis ( gresk skipsreder). "Når et menneske hevder at man kan oppn å alt med penger, kan man være sikker på at vedkommende aldri har hatt penger".
K. Steincke (filosof). " De fleste ville hatt mye å glede seg over, hvis de bare hadde hatt tid."
Hellbillies (folkerockgruppe). FOR SENT Å TA SEG TID NÅR DET HELE ER FORBI.
Tenker den siste satt!