torsdag 10. mars 2016

Donald Trump bør bli president

Hvis noen av mine facebookvenner for kort tid siden hadde hentydet at jeg skulle skrive et blogginnlegg med denne overskrift, ville jeg brutt ut i et rått latterbrøl.
Men, virkeligheten overgår fantasien. Trump, som jeg, og millioner andre i utgangspunktet betraktet som en klovn, synes jeg bør velges i November til president i USA. Jeg skal forklare mitt totalt endrede standpunkt.
Det republikanske partiet har blitt kidnappet og ødelagt av noen fanatiske fundamentalister ved navn Tea Party. Disse kristenfundamentaliste fanatikerne har satt partiet sjakk matt og ødelagt enhver mulighet for sivilisert samarbeide med demokratene. De to framste utfordrerne til Trump er "the darlings" av disse fanatikerne og partiets elite. Fanatismen ville fortsatt som før, og det politiske klimaet i senat og kongress ville fortsatt vært katastrofalt hvis en av disse ville bli valgt.
Her kommer Trump inn fra utsiden og gir en god dag i alle uskrevne lover for "akseptert og sivilisert  politisk oppførsel". Han viser langfingeren til hele den republikanske politiske eliten og overser dem fullstendig. Han er ikke i lommen på noen av dem, han betaler og kjører helt sitt eget løp. Særdeles befriende! At han samtidig demonstrerer storartet underholdningsevne er også et særdeles stort pluss når man sammenlikner med de blodfattige og grå utfordrerne.
I USA er nå forskjellen på den rikeste prosenten og resten av befolkningen ekstrem. Hvis jeg hadde bodd i USA, og som lav middelklasse sett at jeg ikke lenger klarte å livnære meg med stadig dårligere økonomi, så hadde jeg som Janis Joplin konkludert med at "freedom is just another word for nothing left to loose". (Frihet er kun ett annet ord for å ikke ha noe mer å tape). Og da hadde jeg stemt på Donald. Så hadde det iallefall vært en liten mulighet for å få et litt bedre liv.
En annen faktor som taler til Donald sin fordel, er at han er forretningsmann og vet at det i forhandlinger er gi og ta for å få fram et resultat som gagner alle parter. Så ikke med de andre republikanske kandidatene som er like urokkelige i sin religiøse fundamentalisme. Så egentlig er disse fanatikerne ikke et hår bedre enn IS. Kvinner skal undertrykkes, abort og homofili medfører dødsstraff . Samtidig skal de rike ikke betale skatt. Og anstendig helsetrygghet for alle (som i Norge) er blasfemi og skal bekjempes med alle midler, helst våpen.
Nei, gi meg Donald any day i sammenlikning med de uhyggelige fundamentalistene som har tatt kontroll på republikanerne.
Når det gjelder Hillary så kan jeg styre meg. Hun mangler fullstendig ektemannen Bill sin varme og Donald sitt overdådige, fandenivoldske humør.
Hadde jeg hatt all makt når det gjelder å bestemme hvem som skal bli henholdsvis president og visepresident i USA fra 2007 er valget klinkende klart.
Donald som president. Og 74 årige Bernie Sanders fra demokratene som visepresident. Kunne man fått fram det beste fra dem begge og fått dette overført i praktisk politikk, er jeg ikke minste i tvil am at underklassen og middelklassen i USA ville fått en mye bedre framtid i utsikt. Det ville også vært den eneste muligheten til ta det helt nødvendige oppgjør med en hensynsløs og rå kapitalisme som gjør til og med krokodiller til ærlige skapninger i sammenlikning.