torsdag 15. desember 2016

Julebyen Egersund og nytenkende bokhandlere i USA

Julebyen Egersund har en lysende framtid hvis den utvikler seg stadig videre.  Den er nemlig bygget på tre helt avgjørende pilarer: 1. Enestående opplevelser du husker resten av livet. 2. Opplevelser du deler med andre. 3. Du deltar selv i "showet". Nr. 3 er SÆRDELES VIKTIG.
Tenk bare på Island i årets EM i fotball. Islendingene laget et fornyende megashow på tribunene. Alle tre punkter var til de grader til stede. Selv  vi som bare så  EM på TV glemmer ikke alle de tusenvis av hendene i været, fulgt av krigsropet, når Island var på banen
Tyskerne har et ordspråk som forretningsdrivende bør lære utenat : Was bleiben soll, must sich endern. ( Det som skal forbli, må endre seg). Eller som avdød forretningsdrivende en gang lærte meg:Den som driver sin butikk i dag, som er blitt gjordt i går, er forsvunnet i morgen.
Julebyen er jo genial med sin fremtidsrettende strategi. Barna får opplevelser for livet, og når barna er selv blitt foreldre, reiser de med sine egne barn til den magiske juleby. De fundamentale elementene må ikke endres.Og de er de syngende munker, nissehuset, pølseselgerne, globen, intimiteten og ikke minst juletreet!  Nye elementer må først og fremst rettes mot barna.
Det som nå skjer innen bokbransjen i USA er svært interessant. Nettgiganten Amazon har jo tatt knekken på bokkjedene der, mens de små spesialbokhandlerne med kompetanse og atmosfære blomstrer som aldri før. Og Amazon har nå begynt å opprette fysiske butikker ved siden av sin enorme bokomsetning på nett! Det er noe med det å vandre rundt, være tilstede i eget liv og bla i bøker. Det blir en helt annen totalpakke enn den flate opplevelsen av å kjøpe på et upersonlig nett.
Når jeg nå leser biografien av Bruce Springsteen, husker jeg detaljert den stoore bokhandelen i Adelaides magiske gågate Roundle Mall. Jeg husker også den vennlige og pene damen som ekspederte meg. Det gir denne biografien en helt annen totalkvalitet enn om jeg fått den på et kaldt nett.
Og der er vi tilbake til Julebyen Egersund. Den tette atmosfæren mellom gågate, kirke og torv gjør det helt umulig å kopiere konseptet for noen annen by, for ikke å snakke om storby. Kjør på kvalitet (troverdighet) og raus og anstendig behandling av de besøkende.
I en verden hvor alt endres i et rasende tempo, er det viktig at det er noe forutsigbart, stødig og medmenneskelig "gammeldags" i et menneskes liv. Julebyen er blitt det for mange. Ikke minst kan de besøkende spasere på første gear og treffe og radle med bekjente. Og det er viktig i en verden som har gjordt julehandelen langt på vei til et kommersielt "galehus".
Tid er den eneste luksus som ikke er til salgs for penger. Og det er faktisk en luksus som blir mer og mer uoppnåelig, ettersom teknologien i et moderne samfunn har stjålet tiden. Men  teknologien har til gjengjeld skapt mer og mer avstand mellom mennesker. Det ligger i teknologiens vesen! Jeg må til slutt mimre om en virkelig luksus-raritet, og det er skumringstimen. Avdøde Thor Heyerdahl etterlyste denne forsvundne kvalitet.  To av mine favorittordspråk er følgende: "Tid er liv, liv er tid. Uten tid,intet liv". Eller dette refrenget fra HellBillies. Forsent å ta seg tid, når det hele er forbi.
LEV!!