tirsdag 9. januar 2018

Kvalitet selger, men kvalitet må markedsføres.

Denne historien har jeg konstruert for, på en lett forståelig måte, å belyse virkningen av effektiv markedsføring.
En bonde på en utkantsgard hadde to døtre. Den ene var det nydeligste du kunne tenke deg. En perfekt kropp, en varm sjel og et lyst hode. Rene drømmekombinasjonen. Men, på grunn av denne kombinasjonen, var faderen så livende redd for at "den fæle verden" skulle ødelegge "engelen" at han isolerte henne fullstendig etter pliktmessig skolegang. Hun forsvant  fullstendig fra storsamfunnets radar. Hun visnet hen, døde tidlig og hadde egentlig aldri "eksistert". Uten "markedsføring" var hun totalt ukjent. Med riktig "presentasjon" ville hun blitt en av klodens mest attraktive damer.
Den andre datteren, derimot, var laget av et helt annet stoff. Klart under gjennomsnittlig pent utsende, dominerende og med en enorm tro på seg selv. Hun var mektig tilstede "overalt".  Etter topputdannelse kom hun tilbake til bygda. Der satte hun ut det rykte at det ble kun aktuelt å gifte seg med den person som kunne tilfredsstille henne på alle måter, ikke minst seksuelt.  Det endte med at hun ble både ordfører og gift med odelsgutten på bygda absolutt største gard. Og fikk mange etterkommere.
Hvilket betyder at markedsføring er helt avgjørende. På så mange av livets områder. Når jeg strømmer NRK, blir jeg oppmerksom på mange gode serier fra Danmark, Sverige, Frankrike, England osv. osv. Kvaliteten er på øverste hylle. Uten markedsføringen fra NRK hadde jeg gått glipp av mye stor underholdning. Kvalitet selger, men sannelig må kvalitet markedsføres!
Med Trollpikken som spydspiss kan nå omsider Dalanes magiske månelandskap bli åpenbaret for allverden. Og planene om guidede vandreturer mellom Trollpikken og Stoplesteinan bør bare være begynnelsen på at husmannsånden i Dalanes "turistindustri" nå er begravet for godt. Det er bare å kjøre knall fremtidsrettet kommersialisering av det vi har å by på her på berget. Uten at det på noen måte skal bli noen "turistgetto". Klimaet hindrer det.
Utsiktsplattform i Fotlandsfossen bør også realiseres hurtigst råd er. Å oppleve laksespranget "live" og på nærmeste hold, må være magisk å oppleve, både for "innfødte" og utlendinger. Hvis jeg hadde drevet hotell i Egersund ville jeg ha investert i en stor nok båt til å kunne drive med "fiskesafari" i de aller næreste farvann. Gjestene kunne fått tilberedt den fisken de fisket selv. Båten kunne også leies ut til "sluttede lag". Og eller blitt brukt til "matauk", slik at hotellet kunne til enhver tid ha helt fersk og kortreist fisk.
Uansett bransje må hele verden nå tenke i helt nye baner hva angår markedsføring. Facebook og Google har endret spillereglene totalt. Og her må de som ønsker å markedsføre noe nytt være 100 % tilstede. Uten å opptre som verdensmester, må jeg bare riste langsomt på hodet over all den"gammeldagse" markedsføring som fortsatt finnes. Å kjøre side opp og side ned med  rabatter, tilbud, "salg" er for meg for lengst gått ut på dato. De unge leser ikke papiraviser lenger. De kan få nyhetene lynraskt på nettet. Selv er jeg en dinosaur når det gjelder papiraviser. DT, VG, Stavanger Aftenblad og Aftenposten bare må jeg bla i og lese hver dag. Jeg vet at det er mye mer miljømessig å lese dette på nettbrettet. Men det blir en helt annen intens totalopplevelse med papiraviser. Sett fra en dinosaurs ståsted. Men, når det gjelder å markedsføre effektivt på Facebook, det området er jeg ingen dinosaur. Der danser jeg lett og rytmisk med fremtiden. Opplevelsenes framtid!!