mandag 3. juni 2019

Vinmonopolet, SportOutlet og Biltema i Egersund.

Da vi Pol-tilhengere for drøyt 30 år siden vant "borgerkrigen" rundt Vinmonopolet, var jeg som frontfigur for Ja-folket fortsatt ikke trygg på at det ble pol. For hvis Polets ledere hadde geografisk peiling på Rogland, ville det ikke blitt pol i den omgangen. Det var ikke befolkningsgrunnlag nok ut fra Polets krav- den gangen! Polets folk satte imidlertid en passerspiss i Egersund og slo en stor sirkel rundt. Og da var det potensielle kunder nok! I teorien!
Så Polet i Egersund ble åpnet med brask og bram 10.12.1987 utstyrt med 5 kassa-apparater! Og tilsvarende ansatte. Etterhvert trengte virkeligheten seg på. Vinmonopolet i Egersund har i dag 2 kassa-apparater og klart redusert flate i forhold til 1987. Men fortsatt større flate enn i Flekkefjord.

Da jeg syklet opp til det nye "gigantiske" Biltema på Tengsareid på åpningsdagen, 31.5, hadde jeg litt av den samme følelsen av 5 kassa-apparater på Egersund Vinmonopol. Det var meldt om lange køer på åpningsdagen fra morgenen av, men da jeg var der rundt klokken 19 ,var det klart flere ansatte enn besøkende i denne svære hallen.
5 kassa-apparater- følelsen hadde jeg også da jeg besøkte Sport-Outlet få dager etter åpningen i Amfi Eikunda. Greit nok med 2 millioner i omsetning de tre første dager, men "nasafisken" skal man vokte seg for. "Nasafisken" betyr at man får fisk på første kastet,  og siden er det stopp.
Som det ikke var behov for 5 kassa-apparater i sin tid på polet, så lurer jeg på om det virkelig er grunnlag for to slike "salgsmaskiner" i tynt befolket Dalane. Hvis de to solide sportsforretningene vi allerede har i Egersund, skal fortsatt ha  kundegrunnlag nok.
Den gammeldagse sportsbransje som jeg engang var i, er nå gått, faglig sett, i oppløsning, sett fra mitt ståsted. Og dermed åpnet for angrep fra "alle kanter".
Den hurtigvoksende kjede , Sport Outlet, bør nå en sportsbransje som kaver økonomisk i hele Norge, ta på største alvor. Den har kommet for å bli og vokser nå i rekordtempo.
Og jeg fikk også bakoversveis da jeg på Tengsareid så den store satsingen på sykler som Biltema legger opp til. De skal tydeligvis bli "familiens" sykkelhandler. Denne satsingen må jo også de sportsforretninger som selger sykler, ta på største alvor.
Når man så har nettet i tillegg som dødelig konkurrent, hva blir der da til overs av  salgsmuligheter for "gammeldagse fag-sportsforretninger"?
De veldig utstyrsfokuserte og prisbevisste innen jakt, sportsfiske , ski og sykler kan ingen sportsforrentinger leve av. Denne kravstore "kundegruppe" skal ha maks service og lavest mulig pris. En nærmest umulig kombinasjon å oppfylle.
Og nå når "sportsbransjen" er blitt en bransje hvor det hele tiden selges først og framst rabatter og tilbud, framfor varer basert på kompetanse,så kan dette ikke gå økonomisk rundt. Og det gjør det heller ikke for altfor mange i "sportsbransjen".
De butikker som akter å drive i Egersund Sentrum i framtiden , bør se offensivt på at Biltema av denne størrelsen har etablert seg på Tengsareid. Da er det bare å helspesialisere seg og håpe at når de tilreisende først har lagt turen til Tengsareid, så kan de like godt ta turen til Sentrum "når de først er her".
Men en ting er bomsikkert! Å tenke på "den gamle handelsmåten" er beine veien mot nedleggelse. Det nytter ikke å leve på minner om "det som engang var". Da kan møtet med den moderne handelsvirkelighet bli brutal! Det fikk Kodak og Nokia erfare til fulle!!