I dagens utgave av Dagens næringsliv er det en artikkel om kommunikasjon. Og derfra siterer jeg en MEGET INTERESSANT setning: "Vi som mennesker er ikke interessert i å legge mye energi i merkevarer eller mennnesker med mindre det oppleves som nyttig og underholdende for oss.
Og der er vi inne på noe interessant. NYTTIG OG UNDERHOLDENDE! Det er selve formelen for å overleve framtiden som butikk. Helst skal kombinasjonen være av en slik klasse at det blir en "snakkis".
Et typisk eksempel er fiskehandlerne i havnen av San Francisco. De er drivende dyktige og kjører show med å synge og slenge fiskene høyt i luften til hverandre. De er en turistattraksjon og kjent langt utenfor grensene til USA.
Personlig glemmer jeg ikke en kelner i Barcelona. Han hadde en så frekk,direkte og underholdende stil at vi ga oss ende over. Hadde vanlige kelnere prøvd seg på noe lignende, uten hans karisma, hadde de sannsynligvis blitt rundprylt. Der han råflørtet med damene syntes selv den mest sjalu ektemann at det var bare gi seg ende over. Men det som er viktig her er at mannen var tvers gjennom profesjonell. Sandelig leverte han varene som var utsøkte retter sammen med de helt perfekt matchende viner som han hadde anbefalt!
De spørs om han ikke har vært i Saloon Kakadu og lært min egen oppskrift, hva enten jeg skulle drevet et seriøst/luksuriøst bordell, bedehus eller den australske operasjonen jeg holder på med nå.
1. UROKKELIG SERIØSITET. (Selve grunnplanken).
2. KRYSTALLKLAR KOMMUNIKASJON. (Ikke noe dill-dall tåkeprat)
3. MILJØ I ABSOLUTT VERDENSKLASSE. ( Ikke minst det menneskelige)
4. SAFTIG UNDERHOLDNING. ( Men i den absolutte rekkefølge).
Underholdning uten seriøs substans blir bare klovnerier.
Mens jeg blogger dette , var det inne en godt voksen dame og fortalte følgende vits:
En meget tørst bygdeoriginal skulle begraves. Prestens åpnet talen der han sto foran kisten med følgende ord: "Anders har desverre ikke vært så ofte i kirken." Hvorpå den kvinnelige bygdeoriginalen ropte med skingrende røst fra bakerste benk: " Han Anders hadde ikke vært i kirken i dag heller hvis ikke han var blitt båret inn!" Hear, hear!
Tilslutt vil jeg sitere musiker Magne Furuholmen: " Vi (aha) ønsker å utvikle særpreget, ikke gjøre alle til en del av den samme lapskausen". Sandelig har Furuholmen rett. Snart er hele detaljhandelen blitt en grå og kjedelig lapskaus. Og kokkene av denne vassgraut er de som styrer kjedenes kjedelighet!