tirsdag 20. mars 2012

UTEN EIKUNDA-AMFI VILLE EGERSUND SENTRUM VÆRT DØD

De som skal satse på detaljhandel innen bekledning, sko, leketøy, ting og tang (kalles interiør) og deslike i Egersund Sentrum i framtiden skal få det tøft. Har sentrum vært dødt før, så har det så langt i 2012 vært steindødt. Desperate "tilbudsplakater" finnes overalt. 70 % rabatt, halv pris av halv pris, osv. Og det er faktisk likt i alle bysentrum i dette land, Sandnes muligens unntatt.
Det finnes simpelthen ikke kunder nok til dette havet av unødvendige "ting". Vi druknet jo i varer. Tiden fra produksjonslokalet til søppeldynga blir kortere og kortere. Butikkene ender jo opp med å bli en finere form for søppelplass. Det er med alderdommen som med samfunnsutviklingen. Den kommer gradvis uten at du merker forandringene.
Det som redder det som monne være av muligheter i Egersund Sentrum handelsmessig er Eikunda-Amfi. Hadde Egersund hatt like mange innbyggere som Haugesund, ville vi også delt Haugesunds sentrumshandels skjebne. En haug med tomme butikklokaler. For da ville Slettebøområdet blitt Egersunds svar på Haugesunds Raglemyr. Det var der den moderne handelen ville foregått.
Som det nå er har vi fått et "shoppingsenter" midt i byen som i tillegg har mange parkeringsplasser. Byens nye gågate er i første etasje i Eikunda Amfi. Det er der folket promenerer utover kveldene når far/mor har kommet hjem fra arbeidet, middag er nytet og de har tid til en lokal handelstur.
Jeg har skrevet det mange ganger før. Skal du drive "business" i dag må du hele tiden være orintert om- og ta høyde for- samfunnsendringene. Og så er det noe som heter internett. De som har minst å frykte for internett er de til de grader rendyrkede spesialforretninger som har et vareutvalg som ikke finnes noen andre steder i verden. Alle analyser er krystallklare på dette  punkt.
Skal du konkurrere på åpningstider har du tapt. Skal du konkurrere på pris på varer som kan kjøpes billigere andre steder (også på nettet) har du også tapt. Den eneste uslåelige oppskrift er maksimal kombinasjon av miljø, opplevelse, service og varer som virkelig leverer i forhold til prisen.
En annen viktig faktor som utrydder de "selvstendige mann/kone butikker" er kjedenes totale grep om detaljhandelen. Kjeder er skreddersydd for shoppingsentra og omvendt.
Det skal bli spennende å tilbringe 14 dager i Seattle i de to halvdøde påskeuker. Der skal jeg tråle alt av spesialbutikker jeg kommer over. Mine årlige "verdensekspedisjoner" i påsketiden og november er helt avgjørende for st jeg skal få det store overblikket.
Sandelig min hatt er jeg glad for at jeg reiste til Australia i 2002. Uten den må gudene vite hva jeg hadde drevet på med i dag. Som det nå er kan jeg møte fremtiden maksimalt offensivt.